Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKalkan, Abdullah
dc.contributor.authorArslan, Mehmet
dc.date.accessioned2016-05-12T07:46:47Z
dc.date.available2016-05-12T07:46:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKalkan, A. ve Arslan, M. (2Developing a Visual Perception Scale (VPS) for preschool children: validity and reliability study. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1369-1391.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000119906/5000134917
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1408
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop a valid and reliable assessment tool designed to determine visual perception levels of preschool children (age 4-5-6). Construct validity of the scale has been identified through explanatory factor analysis (EFA) while expert opinion has been employed for the content and face validity of the scale. The reliability of the scale has been calculated through checking the significance of Cronbach alpha internal consistency coefficient, corrected item-total correlation, and group item means of the top and bottom 27% in the t-test. Cronbach alpha reliability coefficient of VPS is .84. The results of EFA have revealed that the scale has three factors and that these factors can explain 46.73% of the total variance. Based on the contents of the items, these factors have been given the names of differentiation, figure-ground perception, and matching. Cronbach alpha coefficients of differentiation, figure-ground perception, and matching are .84, .84, and.75 respectively. According to corrected item-total correlation in t-test, all items have been noted to significantly vary between the top and bottom 27% (p<.001). Following the test/re-test reliability study, pretest/posttest Pearson Moments Correlation coefficient has been identified to be .74 (r>.70), and the significance between the two assessments has been noted to be p=.00 (p< .01).en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul öncesi (4-5-6 yaş) öğrencilerinin görsel algı düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçeğin yapı geçerliğini açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi yöntemiyle, kapsam ve görünüş geçerliği uzman görüşü ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin Güvenirliği Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı, düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ve t testi altüst %27’lik grup madde ortalamalarının anlamlılığına bakılarak incelenmiştir. GAÖ’nin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .84 olarak bulunmuştur. AFA çalışmasında ölçeğin 3 faktörlü olduğu, bu faktörlerin toplam varyansın ise %46.73’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Bu faktörlere, madde içerikleri dikkate alınarak ayırt etme, şekil-zemin algısı ve eşleştirme isimleri verilmiştir. Faktörlerin Cronbach alfa değerleri ayırt etme .84, şekil-zemin algısı .84 ve eşleştirme .75’tir. Düzeltilmiş madde toplam korelasyonu t testi sonucunda altüst %27’lik grup karşılaştırmalarında bütün maddelerin anlamlı olarak farklılaştığı (p<.001) görülmüştür. Test-tekrar test güvenirlik çalışması kapsamında yapılan uygulama sonucu Ön-test, son test Pearson Momentler Korelasyon katsayısı .74 (r>.70), iki ölçüm arasındaki anlamlılık ise p=.00 (p< .01) bulunmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectVisual Perception Scaleen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectPreschool educationen_US
dc.subjectValidityen_US
dc.subjectReliabilityen_US
dc.subjectGörsel Algılama Ölçeğien_US
dc.subjectÖlçek geliştirmeen_US
dc.subjectOkul öncesi dönemen_US
dc.subjectGeçerliken_US
dc.subjectGüvenirliken_US
dc.titleDeveloping a Visual Perception Scale (VPS) for preschool children: validity and reliability studyen_US
dc.title.alternativeOkul öncesi dönemine yönelik Görsel Algılama Ölçeği’nin (GAÖ) geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record