dc.contributor.author | Bal, Ayten Pınar | |
dc.contributor.author | Karacaoğlu, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2016-05-11T11:28:44Z | |
dc.date.available | 2016-05-11T11:28:44Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Bal, A. P. ve Karacaoğlu, A. (2015). An attitude scale improving study in the context of elementary school algebra course. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1258-1271. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000118144/5000134850 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1402 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to improve an attitude scale for algebraical subject in the scope of maths lesson. In order to test validity and reliability of developed scale, 488 students in sixth, seventh and eighth grades of secondary schools of Ministry of Education in Adana province that were chosen by disproportional cluster sampling method, were used. The scope validity, criterion validity, structure validity were tested by necessary analysis. The explanatory factor analysis done in this direction, it was found out that the scale was gathered in two factors as positive and negative attitude and the contribution of these factors to total variance as 53.91% and factor loads were changing between .65 and .83. Again, accordance index values (? 2/sd=2.8; RMSEA= .057; SRMR= .046; GFI= 0.92; AGFI= 0.90; CFI= 0.98) scale obtained at the end of confirmatory factor analysis was found to have a good accordence value. As it is understood from these analysis, it can be said that a valid and reliable quinary likert type with 25 items that are gathered on two factors as “Positive attitude” and “Negative attitude” was obtained. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, matematik dersi kapsamında cebir konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirmektir. Geliştirilen ölçeğin geçerliği ve güvenirliğini test etmek amacıyla Adana ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarının altıncı, yedinci ve sekizinci sınıfına devam eden ve oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 488 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yapı geçerliliği ve güvenirliği için gerekli analizleri yapılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucu olumlu tutum ve olumsuz tutum olmak üzere iki faktörde toplandığı ve bu faktörlerin toplam varyansa yaptıkları katkı %53.91 olduğu ve faktör yüklerinin .65 ile .83 arasında değiştiği ortaya çıkmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise elde edilen uyum indeks değerleri (? 2/sd=2.8; RMSEA= .057; SRMR= .046; GFI= 0.92; AGFI= 0.90; CFI= 0.98) ölçeğinin iyi bir uyum değerine sahip olduğu ortaya çıkarmıştır. Buna göre “Olumlu tutum” ve “Olumsuz tutum” olmak üzere iki faktörde toplanan 25 maddelik 5’li likert tipi geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edildiği sonucuna ulaşılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.subject | Students | en_US |
dc.subject | Algebraical attitude | en_US |
dc.subject | Scale | en_US |
dc.subject | Matematik | en_US |
dc.subject | Ortaokul öğrencileri | en_US |
dc.subject | Cebirsel tutum ölçeği | en_US |
dc.subject | Ölçek geliştirme | en_US |
dc.title | An attitude scale improving study in the context of elementary school algebra course | en_US |
dc.title.alternative | Cebir konusuna yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalışması | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR102527 | en_US |
dc.authorid | y | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |