Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÇengel, Meltem
dc.contributor.authorTürkoğlu, Adil
dc.date.accessioned2016-05-11T10:54:57Z
dc.date.available2016-05-11T10:54:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationÇengel, M. ve Türkoğlu, A. (2015). Classroom climate perceived by students scale: a validity and reliability study. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1240-1257.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000117244/5000135078
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1401
dc.description.abstractThe main goal of this research is to develop a “Classroom Climate Perceived by Students Scale” for Vocational School 9th grade target, and to carry out validity and reliability analysis. To achieve this goal literature was reviewed and 54 items was written according to peer support, teacher support, satisfaction and academic proficiency dimension. According to the analysis, which carried out by direct oblimin rotation, 29 items left and accumulated under four dimensions. Peer support dimension explains %31.46, teacher support dimension explains %10.73, satisfaction dimension explain %4.76 and academic efficacy dimension explains %3.41 of total variance. Items separate group significantly (p < .001) according to item-total correlation and top-down groups ttest. Dimensions’ Cronchbach Alpha reliabilities respectively are .903; .886; .860 and .787, while Guttman splithalf reliabilities respectively .90; .88; .66 and .70. As a result the scale, which similar scale reliability is occurred on 229 students, a reliable and valid scale.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, meslek lisesi 9. sınıflarda kullanılmak üzere bir “Öğrenciler Tarafından Algılanan Sınıf İklimi Ölçeği” geliştirmek ve bu aracın geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Bu amaçla alanyazın taranarak; akran desteği, öğretmen desteği, doyum ve akademik yeterlik olmak üzere dört temel boyut belirlenmiş ve bu boyutlarla ilgili 54 madde yazılmıştır. Direct Oblimin döndürme işlemi kullanılarak yapılan analizlerde, kalan 29 maddenin dört faktörde toplandığı; akran desteği boyutunun toplam varyansın %31.46’sını, öğretmen desteği boyutunun toplam varyansın %10.73’ünü, doyum boyutunun %4.79’unu, akademik yeterlik boyutunun %1.47’sini açıkladığı görülmüştür. Madde toplam puan korelasyonu ve alt-üst gruplar t-testi sonuçlarına göre maddelerin grupları anlamlı şekilde ayırdığı (p< .001) belirlenmiştir. Boyutların Cronbach Alpha güvenirlikleri sırasıyla, .903; .886; .860 ve .787 iken Guttman iki yarı güvenirlikleri .90; .88; .66 ve .70 olarak hesaplanmıştır. 229 öğrenci üzerinde benzer ölçek geçerliliği de gerçekleştirilen çalışmanın geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectClassroom climate perceived by studentsen_US
dc.subjectClassroom atmosphereen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectVocational school 9th gradeen_US
dc.subjectÖğrenciler tarafından algılanan sınıf iklimien_US
dc.subjectSınıf atmosferien_US
dc.subjectÖlçek geliştirmeen_US
dc.subjectMeslek lisesi 9. Sınıfen_US
dc.titleClassroom climate perceived by students scale: a validity and reliability studyen_US
dc.title.alternativeÖğrenciler tarafından algılanan sınıf iklimi ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR150323en_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record