Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorErtürk Kara, H. Gözde
dc.contributor.authorGönen, Mübeccel
dc.date.accessioned2016-05-11T10:17:33Z
dc.date.available2016-05-11T10:17:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationErtürk Kara, H. G. ve Gönen, M. (2015). Examination of children’s self-regulation skill in terms of different variables. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1224-1239.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000114075/5000135077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1400
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine children’s self regulation skill in terms of different variables in early childhood period. Research questions of this study were: (1) What is the level of 48-72 months of age children’s self regulation skill? (2) Is there any significant differeces between 48-72 months of children’s self regulation skill according to age? (3) Is there any significant differeces between 48-72 months of children’s self regulation skill according to gender? (4)Is there any significant differeces between 48-72 months of children’s self regulation skill according to order of birth? (5) Is there any significant differeces between 4872 months of children’s self regulation skill according to mothers’ education level? (6) Is there any significant differeces between 48-72 months of children’s self regulation skill according to fathers’ education level? The sample of the study was 120 children who are 48-72 months of age. Preschool Self Regulation Assessment Tool and Personal Information Form were used to collect the data. Mean and standart deviation scores were calculated to examine the self regulation skill level of children. t test for independent groups was implemented to investigate whether children’s self regulation skill show a significant difference according to age and gender. ANOVA was implemented to investigate whether children’s self regulation skill show a significant difference according to order of birth, mothers’ and fathers’ education level. It was seen that chlidren’s self regulation scores were high on two dimensions of the PSRA (attention/impulse control & positive emotion). It was examined that there is no significant difference between self regulation scores according to gender. 48-60 months of age children positive emotion scores were higher than 60-72months of age children. Children who have older sister/brother have higher attention/impulse control but lower positive emotion scores. Children whose mothers’ education level are high have better attention/impulse control scores. And children whose fathers’ education level are high have better attention/impulse control and positive emotion scores.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu amaçla şu araştrma sorularına yanıt aranmaktadır: (1) 48- 72 aylık çocukların öz düzenleme becerileri ne düzeydedir? (2) 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinde yaşa göre anlamlı bir fark var mıdır? (3) 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinde cinsiyete göre anlamlı bir fark var mıdır? (4) 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinde doğum sırasına göre anlamlı bir fark var mıdır? (5) 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinde anne öğrenim durumuna göre anlamlı bir fark var mıdır? (6) 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinde baba öğrenim durumuna göre anlamlı bir fark var mıdır? Araştırmaya 120 çocuk dahil edilmiştir. Kişisel bilgi formu ve Okul Öncesi Öz düzenleme Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. 48-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinin ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği‘nden elde edilen aritmetik ortalama ve standart sapma puanları hesaplanmıştır. Çocuğun öz düzenleme becerisinin yaşına, cinsiyetine gore farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla bağımsız gruplar için t testi yapılmıştır. Çocuğun öz düzenleme becerisinin doğum sırasına, annesinin öğrenim durumuna ve babasının öğrenim durumuna gore farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla ise ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırma sonucunda; çocukların öz düzenleme becerisinin dikkat/dürtü kontrolü ve olumlu duygu alt boyutlarında yüksek düzeyde olduğu; öz düzenleme puanlarının cinsiyete gore farklılaşmadığı; ağabeyi/ablası olan çocukların olumlu duygu puanlarının daha düşük, dikkat dürtü puanlarının daha yüksek olduğu; 48-60 aylık çocukların olumlu duygu puanlarının 60-72 aylık çocuklara kıyasla daha yüksek olduğu; anne öğrenim durumunun yüksek olduğu çocukların dikkat/dürtü puanlarının; baba öğrenim durumu yüksek olan çocukların ise hem dikkat/dürtü hem olumlu duygu puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEarly childhooden_US
dc.subjectSelf regulation skillen_US
dc.subjectPreschool self regulation asssesmenten_US
dc.subjectOkul öncesi eğitimen_US
dc.subjectÖz düzenleme becerisien_US
dc.subjectOkul öncesi öz düzenleme ölçeğien_US
dc.titleExamination of children’s self-regulation skill in terms of different variablesen_US
dc.title.alternativeOkul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR126718en_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record