Educational programs, services and support for gifted students in Turkey
Citation
Şahin, F. (2015). Educational programs, services and support for gifted students in Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1207-1223.Abstract
It was begun to be given more importance to gifted education in Turkey after the early 2000s. The aim of this article is to describe the characteristics of gifted education in Turkey. The study, literature review method have been used. The article focuses on societal dynamics influencing the programs, educational laws and policies, special schools for gifted students, supporting actions for gifted students, and examples of good practices. Also, proposals included in the Parlimentary Investigation Commission Reports, which reflect the future vision on gifted education in Turkey and strategic goals included in Gifted Children Action Plan (2012– 2013) are specified in the study. Türkiye’de özellikle 2000’li yıllardan sonra üstün zekalı bireylerin eğitimine daha fazla önem verilmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki üstün zekalılar eğitiminin özelliklerinin tanımlanmasıdır. Çalışma, literatür taraması yöntemine uygun olarak sürdürülmüştür. Çalışmada; eğitim programlarını etkileyen toplumsal dinamikler, eğitim yasa ve politikaları, üstün zekalılar için özel okullar, üstün zeka eğitimini destekleyen çalışmalar ve iyi uygulama örneklerine odaklanılmıştır. Ayrıca, bu çalışmada Türkiye’nin üstün zekalı öğrencilerin eğitimine ilişkin gelecek vizyonunu yansıtan Meclis Araştırma Komisyonu Raporu’nda yer alan öneriler ve Üstün Yetenekli Çocuklar Eylem Planı’nda (2012-2013) yer alan stratejik hedeflere de değinilmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000114025/5000135852https://hdl.handle.net/20.500.12428/1399
Collections
The following license files are associated with this item: