Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKuzu, Sekvan
dc.contributor.authorDemir, Servet
dc.contributor.authorCanpolat, Murat
dc.date.accessioned2016-05-11T06:20:55Z
dc.date.available2016-05-11T06:20:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKuzu, S., Demir, S. ve Canpolat M. (2015). Evaluation of life-long learning tendencies of pre-service teachers in terms of some variables. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1089-1105.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/1044000338/5000135000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1393
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to study pre-service teachers’ lifelong learning tendency in terms of some variables. The research was a descriptive study with a survey model. The sample of the study included 195 pre-service teachers studying as 4th grade at the education faculty of Mustafa Kemal University. “Lifelong Learning Tendency” scale which had been developed by Diker Coşkun and Demirel (2010) was used as a data collection tool in the study that was conducted in 2013-2014 academic year. In order to identify if there is a significant difference between the lifelong learning tendency mean scores of preservice teachers who took part in the study, t-test, ANOVA and post-tests were used in independent groups (p<.05). According to the results of the study, it was found out that pre-service teachers’ lifelong learning tendency was statistically high (X ¯=127.02); pre-service teachers’ gender, their training out of school (course, seminar, etc.), the high school they graduated and program type they followed did not cause significant difference; however, their method to reach information did.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemi Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4. sınıfa devam eden 195 öğretmen adayından oluşmaktadır. 2013-2014 öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmada veri toplama aracı olarak Diker Coşkun ve Demirel (2010) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri” Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri puanlarının ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını belirlemek için bağımsız gruplarda t-testi, ANOVA ve post-testlerinden faydalanılmıştır (p<.05). Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin istatiksel olarak yüksek olduğu (?? ¯=127.02); Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyetlerine, okul dışında herhangi bir alanda (kurs, seminer vb.) eğitim alıp almadıklarına, mezun oldukları lise türüne ve devam ettikleri program türüne göre anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak bilgiye erişme yollarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLifelong learningen_US
dc.subjectLifelong learning tendencyen_US
dc.subjectPre-service teacheren_US
dc.subjectYaşam boyu öğrenmeen_US
dc.subjectYaşam boyu öğrenme eğilimien_US
dc.subjectÖğretmen adayıen_US
dc.titleEvaluation of life-long learning tendencies of pre-service teachers in terms of some variablesen_US
dc.title.alternativeÖğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR168059en_US
dc.authoridTR6391en_US
dc.authoridTR23183en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record