Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAslan, Safiye
dc.date.accessioned2015-08-27T10:48:49Z
dc.date.available2015-08-27T10:48:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAslan, s. (2014). analysis of Students' Written Scientific Argument Generate and Evaluation Skills. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 41-74.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1126
dc.description.abstractArguments are often used in science classes. Students encounter arguments in two ways. Teachers present argument to students and ask students produce argument in science classes. This study examined students' written arguments and compared classes of high school 9th-, 10th-, 11th-, and 12th-year students (n = 165), who constructed 495 written arguments related to the issues of chemical reaction, melting and dissolution, and nature of matter from the point of components of the Toulmin?s Argument Pattern such as claim, evidence, warrant and the quality of these components. Then 14 written arguments were evaluated by eight university students. The research findings are as follows: The skills of making arguments depends on the subject, while the students are successful in making a claim they are insufficient in making justification and showing evidence, it is not right to make a generalization regarding the correlation between the students? increased learning and mental development level and skills to make arguments, the students have insufficient skills in testing the connection between claim and justification and in defining whether the justification provides appropriate support for the claimen_US
dc.description.abstractArgümanlar fen sınıflarında sıklıkla kullanılır. Öğrencilerin fen sınıflarında argümanla kar?ıla?ma biçimleri çoğunlukla; kendilerine öğretmenleri tarafından argüman sunulması ve kendilerinden argüman üretilmesinin istenmesi ?eklindedir. Bu çalı?mada öğrencilerin yazılı argüman yapılandırma ve sunulan argümanı değerlendirme becerileri incelenmi?tir. Bu amaçla lise 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin (n=165) kimyasal tepkimeler, erime ve çözünme, maddenin doğası konularıyla ilgili yapılandırdıkları 495 yazılı argüman, Toulmin Argüman Modeli?nde yer alan iddia, gerekçe, delil bile?enleri ve bu bile?enlerin kalitesi açısından incelenmi? ve sınıflar arası bir kar?ıla?tırma yapılmı?tır. Ardından bu yazılı argümanlardan 14 tanesinin, 8 üniversite öğrencisi tarafından değerlendirilmesi sağlanmı?tır. Ara?tırmanın bulguları; argüman olu?turma becerisinin konu içeriğine bağlı olduğunu, öğrencilerin iddia olu?turmada ba?arılı iken gerekçe ve delil olu?turmada yetersiz olduklarını, öğrencilerin artan öğrenim ve zihinsel geli?im seviyeleri ile argüman olu?turma becerileri arasında artan bir ili?ki olduğu yönünde genelleme yapılamayacağını, öğrencilerin argüman değerlendirirken iddia-gerekçe bağlantısını test etmede ve gerekçenin iddia için uygun destek sağlayıp sağlamadığını belirlemede yetersiz olduklarını göstermektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectScience educationen_US
dc.subjectGenerate written argumenten_US
dc.subjectEvaluate argumenten_US
dc.subjectFen eğitimien_US
dc.subjectYazılı argüman oluşturmaen_US
dc.subjectArgüman değerlendirmeen_US
dc.titleanalysis of Students' Written Scientific Argument Generate and Evaluation Skillsen_US
dc.title.alternativeÖğrencilerin Yazılı Bilimsel Argüman Oluşturma ve Değerlendirme Becerilerinin İncelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR43403en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record