Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKurudayıoğlu, Mehmet
dc.contributor.authorYılmaz, Eren
dc.date.accessioned2015-08-27T10:32:10Z
dc.date.available2015-08-27T10:32:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKurudayıoğlu, M. ve Yılmaz, E. (2014). How Are We Persuaded? Persuasive Text and Structure.Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 75-102.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1123
dc.description.abstractPersuasion is defined as a way of influencing the people beliefs, thoughts, behaviors, motivation, desire and wishes by images, words, and varied techniques, strategies, methods. The emergence of new media tools together with evolving technology and accordingly as a result of the explosion of information, individuals face with various techniques of persuasion and propaganda. One of the various types of persuasion is the persuasive texts. The most endorsed persuasion technique of 21st century, persuasive text, is a kind of construct by which the receiver is persuaded by adopting the author?s point of view, thought, and suggestion. The construct of persuasive text is composed of introduction, suggestion, main argumentations, subargumentations, counterproposal, and conclusion. This construct can be imparted to primary, elementary, high school, and graduate learners and analysis study over persuasive texts can be carried out. The education of this kind of text is to be practiced in all educational level of primary schools within Turkish Language courses.en_US
dc.description.abstractİkna kelimelerle, görsellerle, çeşitli yöntem, teknik ve stratejilerle insanların inançlarını, düşüncelerini, davranışlarını, motivasyonlarını, arzu ve isteklerini etkilemek şeklinde tanımlanabilir. Günümüzde, gelişen teknoloji sonucunda ortaya çıkan yeni medya araçları ve buna bağlı olarak yaşanan bilgi patlaması neticesinde insanlar pek çok ikna ve propaganda çeşidi ile karşılaşmaktadırlar. Çok çeşitli ikna türlerinden birisi de ikna edici metinlerdir. Yirmi birinci yüzyılda en çok kullanılan ikna türlerinden olan ikna edici metinler, yazarın belli bir bakış açısını, bağlı olarak bir düşünceyi veya önermeyi benimseyerek, muhatabını bu yönde ikna etmeye çalıştığı bir metin türüdür. İkna edici metin yapısını giriş, önerme, ana argümanlar, yardımcı argümanlar, karşı önerme ve sonuç birimleri oluşturur. Öğrenciler bu yapı sayesinde ikna metinlerini çözümleyip-değerlendirebilir ve bu metinleri oluşturabilirler. Ortaya konulan bu yapı ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite düzeyinde öğrencilere ders olarak verilip, ikna edici metinler üzerinde analiz çalışmaları yaptırılabilir. Bu metin türünün öğretimi Türkçe derslerinde ilkokuldan itibaren diğer eğitim kademelerinde yapılabilir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPersuasionen_US
dc.subjectPersuasive texten_US
dc.subjectText structureen_US
dc.subjectİknaen_US
dc.subjectİkna edici metinen_US
dc.subjectMetin yapısıen_US
dc.titleHow Are We Persuaded? Persuasive Text and Structureen_US
dc.title.alternativeNasıl İkna Ediliyoruz?İkna Edici Metin ve Yapısıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR26476en_US
dc.authoridYen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record