Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorCeylan, Beril
dc.contributor.authorTürk, Mesut
dc.contributor.authorYaman, Faith
dc.contributor.authorKabakçı Yurdakul, Işıl
dc.date.accessioned2015-08-27T06:23:52Z
dc.date.available2015-08-27T06:23:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationCeylan, B., Türk, M., Yaman, F. ve Kabakçı Yurdakul ,I. (2014).Determining The Changes of Information and Communication Technology Guidance Teacher Candidates' Technological Pedagogical Content Knowledge Competency, Information and Communication Technology Usage Stages and Levels. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 171-201.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1118
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the changes of Information and Communication Technology and Guidance teacher candidates’ Technological Pedagogical Content Knowledge competency levels, Information and Communication Technology usage stages and levels. The research was designed as onegroup pre-test post-test experimental model and correlational research model. The study was conducted in the spring term 2012-2013 and the study sample consisted of 71 students of Department of Computer Education and Instructional Technology in a state university. Technological Pedagogical Content Knowledge Competency Scale, Information Communication Technology Usage Stage Survey and Information Communication Technology Usage Levels Survey were the instruments. The data were gathered both before and after the learning process. Descriptive analysis methods like frequency, standard deviation and mean and multiple regression analysis were conducted for data analysis. There was a significant difference between the pre-test and post-test scores of Information and Communication Technology and Guidance teacher candidate’s Technological Pedagogical Content Knowledge competency levels, Information and Communication Technology usage stage and Information and Communication Technology usage levels. It was determined that Information and Communication Technology usage stage and Information and Communication Technology usage levels were important predictors of Technological Pedagogical Content Knowledge competency. The recommendations for future research and the study were presented based on the results of the study.en_US
dc.description.abstractBu araGtırmanın amacı, BiliGim Teknolojileri Rehber öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Gçerik Bilgisi yeterlikleri, Bilgi ve GletiGim Teknolojileri düzeyleri ve aGamalarındaki değiGimin incelenmesidir. AraGtırma tek grup öntest - sontest deneysel desen ve iliGkisel tarama modelinde desenlenmiGtir. AraGtırmanın katılımcıları, 2012-2013 öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenim görmekte olan 71 öğrencidir. AraGtırmada veri toplama aracı olarak teknopedagojik eğitime yönelik yeterlik ölçeği, Bilgi ve iletiGim Teknolojileri kullanım aGamaları anketi ve Bilgi ve GletiGim Teknolojileri kullanım düzeyi anketi kullanılmıGtır. Öğretim sürecinin baGında ve sonunda araGtırma verileri toplanmıGtır. Verilerin analiz için frekans, standart sapma ve ortalama gibi betimsel istatistikler ile çoklu regresyon analizi kullanılmıGtır. BiliGim Teknolojileri Rehber öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Gçerik Bilgisi yeterlilik düzeyleri, Bilgi ve GletiGim Teknolojileri kullanım aGamaları ve düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiGtir. Bilgi ve GletiGim Teknolojileri kullanım aGamaları ve Bilgi ve GletiGim Teknolojileri kullanım düzeylerinin, Teknolojik Pedagojik Gçerik Bilgisi yeterliğinin önemli yordayıcıları olduğu belirlenmiGtir. Elde edilen sonuçlara dayalı olarak uygulamaya ve gelecekte yapılacak araGtırmalara yönelik öneriler sunulmuGtur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectInformation communication technology and guidance teacher candidateen_US
dc.subjectInformation and communication technology usageen_US
dc.subjectTechnological pedagogical content knowledgeen_US
dc.subjectBilgi ve iletiĢim teknolojileri kullanımıen_US
dc.subjectBilişim teknolojileri rehber öğretmenien_US
dc.subjectTeknolojik pedagojik içerik bilgisien_US
dc.titleDetermining The Changes of Information and Communication Technology Guidance Teacher Candidates' Technological Pedagogical Content Knowledge Competency, Information and Communication Technology Usage Stages and Levelsen_US
dc.title.alternativeBilişim Teknolojileri Rehber Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Yeterlikleri, Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Aşaması ve Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR164598en_US
dc.authoridTR24148en_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridTR52555en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record