The Content Suggestions of Information Technologies and Software Course Teacher Candidates for Nonrigid Curriculum
Künye
Orhan, D., Filiz, O. ve Kurt, A. (2014). The Content Suggestions of Information Technologies and Software Course Teacher Candidates for Nonrigid Curriculum. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (5), 1190-1205.Özet
At different periods, various changes are conducted in schools, which are affiliated by Ministry of National Education in the aspect of 21st century’s learner skills. One of these is change on curriculums. Information Technologies and Software (ITS) courses’ curriculum also changed on the point of becoming valid on 2012- 2013 academic year and gained a nonrigid context. Considering that nonrigid curriculum gives only a framework for courses, the question that is about teacher’s content preferences comes to mind. In this study, teacher candidates’ content suggestions were examined. For this purpose, it was requested that ITS teacher candidates, who took the Special Teaching Method I course, which is at 5th semester of Anadolu University, Faculty of Education, Computer Education and Instructional Technologies Department’s bachelor degree, designed a ITS course process regarding to nonrigid ITS curriculum. During designing the course related to learning field and performance indicators, they were supposed to determine aims and outputs, prepare contents, plan educational activities and design evaluation and assessment processes. Teacher candidates presented their designs and suggestions via blog, which is one of the current Web 2.0 technologies. In this study, teacher candidates suggested contents with 52 different topics totally. These topics are the codes of the study. The content analysis was conducted with these codes and a structure, which came from the teacher candidate’s views, was enounced. Farklı dönemlerde 21.yy öğrenen özellikler çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda çeşitli değişikler yapılmaktadır. Bunlardan biri de öğretim programında yapılan değişikliklerdir. Bu kapsamda Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersinin öğretim programı da 2012-2013 eğitim-öğretim yılında yürürlüğe konmak üzere değiştirilmiş ve programa esnek bir yapı kazandırmıştır. Esnek öğretim programının dersler için sadece bir çerçeve sunduğu göz önüne alındığında akla öğretmenlerin hangi içerikleri sunmayı tercih edeceği sorusu gelmektedir. Bu çalışmada öğretmen adaylarının BTY dersi için önerdikleri içerikler incelenmiştir. Bu amaçla Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 5. yarı yılında Özel Öğretim Yöntemleri I dersi kapsamında, BTY öğretmen adaylarının esnek yapıdaki BTY dersi Öğretim Programında belirtilmiş öğrenme alanları ve performans göstergeleri çerçevesinde bir ders tasarlamaları istenmiştir. Tasarımları sırasında öğrencilerden ilgili öğrenme alanı ve performans göstergesi kapsamında, hedef ve kazanım belirlemeleri, içerik hazırlamaları, eğitim durumları planlamaları ve ölçme-değerlendirme tasarlamaları istenmiştir. Öğretmen adayları tasarımlarını güncel Web 2.0 araçlarından olan bloglar aracılığıyla sunmuşlardır. Çalışmada öğretmen adayları toplam 52 farklı başlıkta içerik önermiştir. Bu başlıklar çalışmanın kodlarını oluşturmaktadır. Bu kodlar çerçevesinde içerik analizi yapılmış ve öğretmen adaylarının içerik önerilerinden oluşan bir yapı öne sürülmüştür
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: