dc.contributor.author | Özmen, Büşra | |
dc.contributor.author | Koçak Usluel, Yasemin | |
dc.contributor.author | Çelen, Fatma Kübra | |
dc.date.accessioned | 2015-08-11T06:31:26Z | |
dc.date.available | 2015-08-11T06:31:26Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Özmen, B., Koçak Usluel, Y. ve Çelen, F.(2014) Integration of Inforation and Communication Technologies Into the Teaching-Learning Process: Existing Situation and Trends in the Literature. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (5), 1224-1253. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1064 | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to reveal the existing situation about integration of information and communication technologies (ICT) in educational context by examining research articles that have been published in last five years and to make recommendations for future research. For this purpose, research articles between the years of 2008-2013 were searched in Web of Science database with descriptive review. Review was carried out in two stages. The database, year, research area and article type were decided in the first stage. Then articles obtained from the first stage were analyzed with content analysis method in terms of context of research and distribution by its years, country where the study was published, study group and sample size, journal where it was published, method used and the theoretical framework or model used in it in the second stage. According to the results of descriptive review which was made according to the determined criteria, 129 research articles have been reached. Content analysis results showed that researchers mostly focused on the factors that affecting the integration of ICT to the teaching-learning process. It was seen that researchers secondly focused on teachers and pre-service teachers’ perceptions of ICT integration process and the researches examining the integration process in terms of the variables such as beliefs, attitudes and self-efficacy. According to the countries where the studies were conducted, it was found that the most of studies were made in Turkey. Also, it was seen that Spain, Belgium, Singapore and Taiwan are other countries where many studies were conducted. Besides, it has been demonstrated that 18 out of 129 research articles are based on a model or theory, and among these theories and models Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model was referenced in 14 research articles. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada eğitsel bağlamda bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonu konusunda son beş yılda yapılmış araştırma makalelerinden hareket ederek var olan durumun ortaya konulması ve gelecekte yapılacak araştırmalara yönelik öneri getirilmesi amaçlanmıştır. Bunun için betimsel tarama yöntemi ile Web of Science veri tabanında 2008-2013 yılları arasında yayınlanan araştırma makaleleri taranmıştır. Tarama iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada veritabanı, yıl, çalışma alanı ve makale türüne karar verilerek tarama yapılmıştır. İkinci aşamada ise bu taramadan elde edilen çalışmalar; çalışmaların bağlamı ve yıllara göre dağılımı, yapıldığı ülke, çalışma grubu ve büyüklüğü, yayınlandığı dergi, yöntemi ve çalışmada yararlanılan kuramsal çerçeve veya modele göre analiz edilmiştir. Belirlenen ölçütlere göre yapılan betimsel tarama sonucunda 129 araştırma makalesine ulaşılmıştır. İçerik analizi sonucunda, en fazla çalışılan konunun BİT’in öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonunu etkileyen faktörler üzerine olduğu görülmüştür. Bunu, öğretmen ve öğretmen adaylarının BİT entegrasyonu sürecini algılama biçimlerinin ve entegrasyon sürecinin inanç, tutum, özyeterlik gibi değişkenler açısından incelendiği çalışmaların takip ettiği ortaya çıkmıştır. Ülkelere göre en fazla çalışmanın Türkiye’de yapıldığı, bunu İspanya, Belçika, Singapur ve Tayvan’ın takip ettiği belirlenmiştir. 129 araştırma makalesinden 18’inde bir model veya kuramın temel alındığı; kuram ve modeller içinde de Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Modeli’nin (TBİP) 14 çalışmada referans alındığı ortaya konulmuştur. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Technology integration in education | en_US |
dc.subject | ICT | en_US |
dc.subject | Content analysis | en_US |
dc.subject | Eğitimde teknoloji entegrasyonu | en_US |
dc.subject | BİT | en_US |
dc.subject | İçerik analizi | en_US |
dc.title | Integration of Inforation and Communication Technologies Into the Teaching-Learning Process: Existing Situation and Trends in the Literature | en_US |
dc.title.alternative | Araştırmalarda Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğrenme-Öğretme Sürecine Entegrasyonu Konusunda Var Olan Durum ve Yönelimler | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR103296 | en_US |
dc.authorid | TR24253 | en_US |
dc.authorid | Y | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |