Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorDemirel, Ramazan
dc.date.accessioned2015-08-05T08:18:35Z
dc.date.available2015-08-05T08:18:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationDemirel, R. (2015). The Effect of Individual and Group Argumentation on Student Academic Achievement in Force and Movement Issues, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (3), 916-948.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1039
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the effect of argumentation on 8th grade students’ academic achievement in “Force and Motion subject” unit. For this purpose, semi-experimental pattern with pre-test and posttest control group was used in the research. The sample was conducted with 35 students in total, 16 of whom were in the experiment group and 19 of whom were in the control group, who were studying at a primary school. The data of the research was collected via Achievement test, semi-structured interviews. The study was completed in totally 7 weeks (in a style as 4 discipline hours in a week).Obtained data was analyzed through the analysis program SPSS15. Wilcoxon Signed Ranks test from which use nonparametric analysis was used for group points obtained from academic achievement test. At the end of the implementation, it was obviously realized that there wasn’t a difference between academic successes. It was realized that argumentation with group was more effective than single argumentation. According to the data obtained via semi-structured interviews, students have expressed that argumentations help to learn, provide meaningful learning lessons are fun.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, argümantasyon (bilimsel tartışmaya) dayalı etkinliklerin Fen ve Teknoloji dersi Kuvvet ve hareket ünitesi 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları üzerine etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, deney grubunda 19 ve kontrol grubunda 16 olmak üzere toplam 35 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri; başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Uygulama (haftada 4 ders saati olmak üzere) 7 haftada tamamlanmıştır. Toplanan veriler SPSS 15 programıyla analiz edilmiştir. Akademik başarı testinden elde edilen grup puanlarının karşılaştırılmasında parametrik olmayan istatistiklerin analizinde kullanılan Wilcoxon testinden faydalanılmıştır. Yapılan uygulama sonrasında, öğrencilerin akademik başarıları açısından anlamlı fark elde edilmezken, grupla argümantasyonun, bireysel argümantasyondan daha etkili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilere göre; öğrenciler bilimsel tartışmanın öğrenmeyi kolaylaştırdığı, anlamlı öğrenmeyi sağladığını ve dersin eğlenceli geçtiğini belirtmişlerdir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectArgumentationen_US
dc.subjectForce and motionen_US
dc.subjectAcademic achievement,en_US
dc.subjectSingle argumentationen_US
dc.subjectArgumentation in groupen_US
dc.subjectArgümantasyonen_US
dc.subjectKuvvet ve hareketen_US
dc.subjectAkademik başarıen_US
dc.subjectBireysel argümantasyonen_US
dc.subjectGrupla argümantasyonen_US
dc.titleThe Effect of Individual and Group Argumentation on Student Academic Achievement in Force and Movement Issuesen_US
dc.title.alternativeKuvvet ve Hareket Konularında Bireysel ve Grupla Argümantasyonun Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridYen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record