The Effects of Personal Background Factors on Students’ Entrepreneurial Attributes
Künye
Demirer, H. ve Kara, M. (2007). The effects of personal background factors on students’ entrepreneurial attributes. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2), 49-66.Özet
The association among undergraduate students' personal background factors (work experience, entrepreneurial career projections, class, programme type, socio-economic status of family, parents' entrepreneurial experience and, socio-economic development level of hometown) and their entrepreneurial traits were examined in this study For this purpose, 788 undergraduate students (435 social science faculties' students and, 353 science faculties' students) were taken as sample from various programmes in a state university in Turkey. Findings may be grouped under five. First, there is a linear association between work experience and entrepreneurial traits of students. Second, students having entrepreneurial projections are greater in figures on propensity to take risk, the tolerance of ambiguity and innovativeness than the students having no entrepreneurial projections. Thirdly, the years spent in undergraduate programme was found to be linearly related with the need for achievement. As the fourth, family socio-economic status is directly related with innovativeness and self-confidence of students. Lastly, parental entrepreneurial experiences and socio-economic development level of their hometown were found to have no meaningful associaton with their entrepreneurial traits. Bu araştırmada, lisans öğrencisinin kişisel altyapı faktörleri (iş tecrübesi, girişimsel kariyer planları, sınıfı, program türü, ailesinin sosyo-ekonomik statüsü, ailesinin girişimsel tecrübeleri ve memleketinin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi) ile girişimsel kişilik özellikleri arasında bir ilişki aranmıştır. Bu amaçla, 435'i sosyal bilimler, 353'ü fen bilimleri olmak üzere Türkiye'deki bir devlet üniversitesinden toplam 788 lisans düzeyinde öğrenci örneklem olarak alınmıştır. Elde edilen bu bulgular beş başlıkta toplanabilir. Birincisi, öğrencilerin iş tecrübesi ile girişimsel kişilik özellikleri arasında doğrusal bir ilişki olduğudur. ikincisi, risk alma eğilimi, belirsizliğe toleransı ve yenilikçilik özellikleri yüksek olan öğrencilerin, geleceğe yönelik daha fazla girişimsel planlar yaptıklarıdır. Üçüncü olarak ise, lisans düzeyinde harcanan yıl sayısı arttıkça, öğrencilerin girişimsel kişilik özelliği olan başarı ihtiyaçlarının arttığı söylenebilir. Dördüncü olarak, ailenin sosyo-ekonomik statüsü ile öğrencinin yenilikçilik ve kendine güveni arasında doğrusal bir ilişki gözlenmiştir. Son olarak, bireyin girişimsel kişilik özellikleri ile ailesinin girişimsel tecrübe birikimi ve memleketinin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: