İlköğretim I. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programının kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Künye
Batur, M. (2010). İlköğretim I. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programının kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ÇanakkaleÖzet
Bu araştırma, 2005–2006 eğitim-öğretim yılında pilot uygulaması yapılan ve şu anda halen uygulanmakta olan İlköğretim I. Kademe Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı’nın Kazanımlar Boyutunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Ulaşılan bulgulara dayalı olarak; öğretmenlerin çoğunluğunun kadın olduğu, sınıf mevcutlarının çoğunluğunun 25 kişi ve altı olduğu yani kalabalık olmadığı anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin büyük bir bölümünün Görsel Sanatlar Eğitimiyle ilgili hizmetiçi eğitim aldıkları görülmektedir. Programın kazanım öğesinin gerçekleşme düzeyine ilişkin bulgulara bakıldığında, kazanımlar birbirini kapsar nitelikte bulunmuştur. Öğretmenler dersin kazanımlarını derslerin genel amaçlarına uygun olarak düzenlenmiş olarak bulmakta, buna karşın kazanımlar için ayrılan süreyi yeterli bulmamaktadırlar. Programın kazanım-içerik öğelerinin gerçekleşme düzeyine ilişkin bulgulara bakıldığında, kazanımları içeriklerle örtüşür, öğrencilerde kendini ifade becerisi kazandırdığı gibi merak ve araştırma isteği de yaratır, öğrencilerin gerçekleştirdikleri etkinlikler öğrenme-öğretme süreci sonucu elde edilir ve öğrencilerde ekip ruhunu geliştirir nitelikte bulunmuştur. Programın kazanım öğesinin öğrenme-öğretme sürecinde gerçekleşme düzeyine ilişkin bulgulara bakıldığında, öğretmenlerin en fazla kazanımların öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirici nitelikte olduğuna katıldıkları görülmektedir. Buna karşın kazanımlar öğrencilerin süreç içinde ilgi ve dikkatlerini canlı tutmalarını sağlayacak niteliktedir ifadesini kararsız bulduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler, kazanımları öğrencilerin yaparak- yaşayarak öğrenmelerini destekler nitelikte bulurken özellikle öğrenme-öğretme süreci kazanımların kazanılması açısından zaman olarak yeterlidir ifadesini hiç katılmıyorum olarak cevaplandırmışlardır. Buda bu ders için ayrılan süresinin yetersizliğini gözler önüne sermektedir. Çocuğun yeteneklerini keşfedip geliştirmesi ve çocuğun topluma kazandırılması açısından sanat eğitimin dolayısıyla okullarda verilen Görsel Sanatlar Eğitimi dersi programı eğitim ii sistemimiz içinde önemli bir yere sahiptir. Fakat bu anket çalışması göstermektedir ki Görsel Sanatlar Eğitimi Ders süresinin haftada bir saat olmasının bu dersin kavratılıp uygulanması açısından yetersizdir. Ulaşılan sonuçlara dayalı olarak da; Görsel Sanatlar Dersi Programı uygulamaları için uygun zaman ve mekânlar oluşturulması, Görsel Sanatlar dersi kazanımlarının uygulamaya ve hayata transfere yönelik amaçları üzerinde daha hassas durulması, Görsel Sanatlar Programındaki kazanımların öğrencilere gerçek anlamda kazandırılması, sanat eğitimin öneminin kavratılabilmesi için ders süresi mutlaka arttırılması, Görsel Sanatlar derslerinin süresi asla başka bir amaçla kullanılmaması ve Görsel Sanatlar dersine giren öğretmenlerin mutlaka alandan olmasının sağlanması gibi önerilerde bulunulmuştur.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: