Balıkçılık Eğitimi ve Sertifikalandırılması Üzerine Bir Çalışma
Künye
Taşlı, B., Ayaz, A. (2019). Balıkçılık Eğitimi ve Sertifikalandırılması Üzerine Bir Çalışma. Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Marine Sciences and Fisheries, 2(2), 162-166.Özet
Türkiye’ de tekneyle balıkçılık faaliyeti yapacak bir kişinin tekne kullanabilmek için yeterlilik belgesi ve
balıkçılık faaliyetinde bulunabilmesi için de ruhsat tezkeresi alması gerekmektedir. Yeterlilik belgesi için en az
240 saatlik eğitim almak zorunda olduğu halde ruhsat tezkeresi almak için herhangi bir eğitim şartı
bulunmamaktadır. Bu çalışmada, balıkçılık sektöründe faaliyet gösteren kişilere yönelik, balıkçıların eğitim
gereksinimleri de göz önüne alınarak Balıkçılık ve Avlama sertifikası adı altında bir sertifika eğitimi planlaması
yapılmıştır. Hazırlanan sertifika programı ile bilinçsiz avlanmanın önüne geçilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca
eğiticilerin akademisyenlerden oluşturulması sayesinde, balıkçılarla akademisyenlerin iş birliğinin artması için
bir fırsat sağlanacaktır. İş birliği ve güven artışı ile, balıkçılar ve akademisyenler arasındaki bilimsel çalışmalara
yönelik olarak ihtiyaç duyulan bilgi alışverişinin daha etkin ve güvenilir hale gelmesi mümkündür. Sertifika
programı planlanırken alınacak sertifikanın özellikleri, eğitim müfredatı, süresi ve eğitici kriterleri belirlenmiştir.
Bu amaçla ilgili fakültelerin ders konuları, ilgili bakanlıkların yasal mevzuatı ve diğer kurumların eğitim
programları incelenmiştir. Ayrıca sertifikalandırma konusunda yetkili kurum, işlem basamakları, eğitimin
detayları gibi konular çalışma içerisinde tartışılarak en uygun model belirlenmiştir.
*Bu araştırma, Burhan Taşlı’nın Yüksek Lisans Tez çalışmasının bir bölümüdür According to Turkish rules, a person who will engaged in fishery by boat is required to obtain certicate
of qualification for handling to boat and fishery licence for engaged in fishing activities. Although there is at
least 240 hours of training for the qualification certificate, there is no training requirement for fishery licence. In
this study, a certificate training plan was made under the name of Fishery and Fishing Certificate, taking into
account the training needs of fishermen, for those working in the fisheries sector. It is aimed to prevent the
unconscious hunting by prepared certificate programme. It is also inevitable that the cooperation of fishermen
and academicians will increase when educators are thought to be academicians. With the increase of cooperation
and confidence, it is possible to make the exchange of information needed for scientific studies between
fishermen and academicians more effective and reliable. With this planning was determined the characteristics
of the certificate to be taken, the curriculum and duration of the training, and the criteria for the trainer. In
determining these characteristics, the course subjects of the faculties, the legal regulations of the relevant
ministries and the educational programs of the other institutions were examined. In addition, the most appropriate
model has been determined by discussing the issues such as competent authority on certification, process steps,
details of training.