Development and validation of a cultural and linguistic diversity scale to measure pre-service efl teachers' self efficacy-beliefs
Citation
Kırcali, M. (2022). Development and validation of a cultural and linguistic diversity scale to measure pre-service efl teachers' self efficacy-beliefs. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngilizce öğretmenliği adaylarının kültürel ve dilsel çeşitlilik hakkındaki öz-yeterlik inançlarını ölçebilecek uygun ve genellenebilir bir ölçme aracı geliştirmek ve doğrulamaktı. Bu çalışmada bir ölçme aracı geliştirmek için uygulandığında araç geliştirme tasarımı olarak da adlandırılan keşfedici sıralı karma yöntem kullanılmıştır. İlk olarak, bir madde havuzu oluşturmak için kapsamlı bir literatür taraması yoluyla nitel veriler araştırıldı ve maddelerin içerik güvenilirliğini sağlamak için bir uzman paneli kullanıldı. Bulgular, ikinci bir nicel aşamada geçerli ve güvenilir bir anket tasarım aracı geliştirmek için kullanıldı. Nicel araştırmanın ilk aşamasında ölçeğin ön versiyonu ile değişkenlerin sayısını kendini temsil eden birkaç değere indirgemek için 243 İngilizce öğretmen adayından ve ikinci aşamada 395 katılımcıdan veri toplanmıştır. -Kültürel ve dilsel olarak farklı sınıflarda öğretime ilişkin yeterlik inançları ve ölçekteki örtük bileşenleri belirleme. Ölçeğin son hali, ilk aşamada ana eksen faktoringi ile Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve ikinci aşamada maksimum olabilirlik analizi ile Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda beş faktörde 20 maddeden oluşmaktadır. Bulgular, nihai ölçek formundaki 20 maddelik bir setin, İngilizce öğretmenliği adaylarının kültürel ve dilsel olarak farklı öğrenci gruplarında öğretime ilişkin öz-yeterlik inançlarını ölçmede istatistiksel olarak geçerli ve güvenilir olduğunu destekledi. The aim of this study was to develop and validate an affordable and generalizable survey design tool that can measure pre-service EFL teachers' self-efficacy beliefs about cultural and linguistic diversity. The exploratory sequential mixed method which is also called as an instrument development design when implemented to develop an instrument was conducted in this study. Initially, qualitative data was explored through an extensive literature review to create an item pool and an expert panel was employed to ensure the content reliability of the items. The findings were used to develop a valid and reliable survey design tool in a second quantitative phase. In the first phase of the quantitative study, with the preliminary version of the scale, data was gathered from 243 pre-service EFL teachers and in the second phase from 395 participants in order to reduce the number of the variables to a few values representing self-efficacy beliefs about teaching culturally and linguistically diverse classrooms and determine the latent components in the scale. The final version of the scale included 20 items across five factors as a result of the Exploratory Factor Analysis (EFA) through principal axis factoring in the initial phase and the Confirmatory Factor Analysis through maximum likelihood analysis in the second phase. The findings supported that a set of 20 items in the final scale form was statistically valid and reliable in measuring pre-service EFL teachers' self-efficacy beliefs about teaching in culturally and linguistically diverse student groups.