Coğrafya, sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya öğretimdeki strateji tercihleri ile bilimsel araştırma öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Çobalak, M. (2022). Coğrafya, sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya öğretimdeki strateji tercihleri ile bilimsel araştırma öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı; coğrafya, sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya öğretimindeki strateji tercihleri ve bilimsel araştırma öz yeterliliklerinin; cinsiyet,sınıf ve bölüm değişkeni açısından istatistiki olarak anlamlı fark bulunup bulunmadığı ve öğretmen adaylarının strateji tercihleri ile bilimsel araştırma öz yeterlilikleri arasındaki korelasyonu belirlemektir. Bu araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Coğrafya, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 301 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplamak üzere kişisel bilgi formu, öğretmen adaylarının, coğrafya öğretimindeki strateji tercihlerinin belirlenmesinde "Coğrafya Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejileri Ölçeği" ve bilimsel araştırma öz yeterliliklerinin belirlenmesinde "Bilimsel Araştırma Öz Yeterlilik Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), LSD testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının coğrafya dersinde kullanılan öğrenme strateji tercihleri incelendiğinde, cinsiyet değişkeninde kadın öğretmen adaylarının, erkek öğretmen adaylarına oranla öğrenme stratejilerini kullanmaya yönelik kadın öğretmen adayları lehine istatistiki açıdan anlamlı fark bulunduğu sonucu elde edilmiştir. Fakat öğrenim görülen sınıf ve bölüm değişkenleri açısından gruplar arasında istatistiki açıdan anlamlı fark bulunmadığı sonucu elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz yeterlilikleri incelendiğinde, cinsiyet değişkeninde kadın öğretmen adaylarının, erkek öğretmen adaylarına oranla bilimsel araştırma öz yeterliliklerinin daha yüksek olduğu, öğrenim görülen bölüm değişkeni açısından Sınıf Öğretmenliği öğretmen adayları lehine anlamlı fark bulunmakta ancak eğitim görülen sınıf düzeyinde böyle bir farkın bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz yeterlilikleri ve öğretim strateji tercihleri arasında orta düzeyde pozitif bir korelasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is; to determine the strategy preferences and scientific research self-efficacy of geography, primary school and social studies teacher candidates in geography teaching and to determine whether these preferences and self-efficacy changes according to gender, grade level and department of education, and to determine the correlation between teacher candidates' strategy preferences and scientific research self efficacy. The sample of this research consists of 301 teacher candidates studying at Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Education Department of Geography, Primary School and Social Studies Education in the 2021-2022 academic year. In order to collect data in this study, personal information form, "Scale of Learning Strategies Used in Geography Course" and "Teachers' Self-Efficacy Scale Regarding Scientific Researches" were used for the geography, primary school and social studies teacher candidates, their strategy preferences in geography teaching and scientific research self-efficacy. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, unrelated sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), LSD test and Pearson correlation analysis were used in data analysis.According to the findings obtained in the research; When the learning strategy preferences of the teacher candidates used in the geography lesson were examined, it was concluded that there was a statistically significant difference in favor of female teacher candidates for using learning strategies in terms of gender variable compared to male teacher candidates. However, it was concluded that there was no statistically significant difference between the groups in terms of class and department variables. When the scientific research self-efficacy of the teacher candidates was examined, it was concluded that female teacher candidates had higher scientific research self efficacy than male teacher candidates in the gender variable, there was a significant difference in favor of the Primary School teacher candidates in terms of the department of education, but there was no such difference at the level of education. Finally, it was concluded that there is a moderate positive correlation between the scientific research self-efficacy and teaching strategy preferences of the teacher candidates.