Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki etik değerler ile okul kültürü arasındaki ilişki
Künye
Demirel Helvacı, G. (2022). Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki etik değerler ile okul kültürü arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin sahip oldukları mesleki etik değerler ile okul kültürü arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada alanyazın tarama yöntemlerinden, ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak Çolakoğlu (2005) tarafından geliştirilen okul kültürü ölçeği ve Kepenek (2008) tarafından geliştirilen öğretmenlik meslek etik ilkeleri ölçeğinin yanında katılımcılara ait kişisel bilgi formundan yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Çanakkale il merkezindeki resmi ilkokulda ve resmi ortaokulda görev yapmakta olan ve gönüllü katılım sağlayan öğretmenler oluşturmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 19'u ilk ve 15'i ortaokul olmak üzere 34 okulda görev yapan 939 öğretmen, 369 ilkokul öğretmeni ve 543 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini Çanakkale il merkezinde bulunan resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan 250 öğretmen oluşturmuştur. Veri sonuçları SPSS 21.0'da analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin sahip oldukları mesleki etik değerler ile toplam hizmet süresi ve istihdam değişkenleri arasındaki ilişki incelendiğinde farklılığın anlamlı düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarından hareketle, mesleki etik değerler boyutu değişkeninin okul kültürüne pozitif yönde bir yordayıcısı olduğu söylenebilir. The aim of this study is to determine the relationship between teachers' professional ethical values and school culture. Relational scanning method, one of the literature scanning methods, was used in the research. In this research, the school culture scale developed by Çolakoğlu (2005) and the ethical principles of teaching profession scale developed by Kepenek (2008) were used as data collection tools, as well as the personal information form of the participants. The study group of the research consists of teachers who work in the official primary and secondary schools in the city center of Çanakkale in the 2021-2022 academic year and participate voluntarily. It consists of 939 teachers, 369 primary school teachers and 543 secondary school teachers working in 34 schools, 19 primary and 15 secondary schools affiliated to the Ministry of National Education. The sample of the study consisted of 250 teachers working in primary and secondary schools in Çanakkale city center. Data results were analyzed in SPSS 21.0. In the study, when the relationship between the professional ethical values of the teachers and the total length of service and employment variables was examined, it was determined that the difference was at a significant level. Based on the results of the analysis, it can be said that the variable of professional ethical values is a positive predictor of school culture.