Dış politika aracı olarak dezenformasyon: Rusya'nın Türkiye'ye S-400 satım sürecinde sputnik haber kanalı tweetlerinin incelenmesi
Citation
Baştan, Y. (2022). Dış politika aracı olarak dezenformasyon: Rusya'nın Türkiye'ye S-400 satım sürecinde sputnik haber kanalı tweetlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Dış politika amaçlarına ulaşabilmek, toplumları ve karar vericileri etkileyebilmek için uluslararası ilişkilerde aktörler, toplumlarla doğrudan etkileşime geçebildikleri sosyal medyada yeni yöntemler geliştirmeye başlamışlardır. Bu çalışma, bu yöntemlerden biri olan dezenformasyonun uluslararası politikadaki yerini ve güç ilişkilerini dönüştürme potansiyelini eleştirel teori perspektifinden açığa çıkarmayı hedeflemektedir. Bilgi ekosistemine müdahale aracı olarak sosyal medyadaki dezenformasyon söyleminin, toplumların ve karar vericilerin dış politika görüşlerini şekillendirerek belirli güç ilişkilerini dönüştürmek amacıyla kullanıldığını iddia etmektedir. Literatürde, Rusya'nın demokrasi ile yönetilen ülkelere yönelik seçim dönemlerinde Twitter'ı bilgi ekosistemini etkilemek için kullandığını örneklendiren akademik çalışmalar bulunmaktadır. Bunlardan farklı olarak bu çalışma, Wardle'ın dezenformasyon tespit yöntemiyle Rusya'nın Türkiye'ye S-400 satış sürecinde Sputnik aracılığıyla Twitter'da bilgi ekosistemine müdahale edip etmediğini sistematik biçimde araştırmaktadır. Sonuç olarak, Rusya'nın dezenformasyon uyguladığını ortaya koymakta ve bunun Rusya'nın anti-hegemonyacı dış politika yaklaşımına hizmet ettiğini göstermektedir. To achieve their foreign policy goals and influence societies and decision-makers, the agencies in international relations have begun to develop new methods in social media where they can interact directly with societies. This study aims to reveal the place of disinformation in international politics as one of these methods and its potential to transform power relations from the perspective of critical theory. It argues that as the means of intervention in the information ecosystem, the disinformation discourse in social media is used to transform certain power relations by forming the foreign policy views of societies and decision-makers. In the literature, academic studies exemplify that Russia uses Twitter to influence the information ecosystem during the election periods for countries governed by democracy. Besides these, by utilizing Wardle's disinformation detection method, this study systematically investigates whether Russia interferes with the information ecosystem on Twitter through Sputnik during the S-400 sales process to Turkey. As a result, it points out that Russia used a disinformation strategy during the process and showed that it served its anti-hegemonic foreign policy approach.