Coğrafya eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi öğretmen adaylarının pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitime karşı tutumları
Citation
Ismık, N. (2022). Coğrafya eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi öğretmen adaylarının pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitime karşı tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Tüm dünyayı etkileyen Covid-19 pandemisi eğitimi de etkilemiştir. Pandemi sürecinde, eğitimde daha önce kullanılmakla beraber yaygın olarak kullanılmayan uzaktan eğitim sistemine geçilmiştir. Bu uzaktan eğitim sistemi coğrafya eğitimine de yansımıştır. Bu araştırmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Coğrafya Eğitimi ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalında eğitim görmekte olan öğretmen adaylarının pandemi sürecinde uzaktan eğitime karşı tutumları incelenmiştir. Araştırmaya 2021-2022'de coğrafya eğitimi almakta olan tüm sınıf düzeylerinde Sosyal Bilgiler ve Coğrafya öğretmen adayları katılmıştır. Haznedar ve Baran (2012) tarafından geliştirilmiş olan araştırma ölçeğinin uygun maddeleri seçilerek öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Ölçekte 20 tane likert tipi soru, 9 tane katılımcıların kişisel bilgilerine yönelik soru bulunmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 80 coğrafya öğretmen adayı 170 sosyal bilgiler öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma sonrası veri analizi için IBM SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Analizlerle birlikte ulaşılmış olan bütün sonuçlarda istatistiki anlamlılık düzeyi p<0,5 seviyesinde değerlendirilmiştir. Elde edilen bulguların değerleri normal dağılıma uygundur. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutum düzeylerinde cinsiyet, sınıf, kişisel bilgisayara sahip olup olmama, erişim kaynağı ve bilgilendirme faaliyetine katılıp katılmama konusunda %95 güven düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Ancak bölümlerde, internet kotasında uzaktan eğitimin devam edip etmemesi konusunda yöneltilen sorularda %95 güven düzeyinde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Araştırma kapsamındaki kişilerin uzaktan eğitime yönelik tutum, yatkınlık, kaçınma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığının belirlenmesinde normal dağılım varsayımını sağladığı için pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Pearson korelasyon analizine göre uzaktan eğitime yönelik tutum, yatkınlık ve kaçınma düzeyleri arasında pozitif yönlü yüksek kuvvette anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The Covid-19 pandemic, which affected the whole world, also affected education. During the pandemic process, the "distance education system", which was previously used in education, but not very popular, has become widespread. This distance education system has also been used in geography education. In this study, the attitudes of teacher candidates studying at Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Education, Department of Turkish and Social Sciences Education, Department of Geography Education, and Social Studies Education towards distance education during the pandemic process were examined. Social Studies and Geography teacher candidates at all grade levels who were studying geography in 2021-2022 participated in the research. Appropriate items of the research scale developed by Haznedar and Baran (2012) were selected and applied to teacher candidates. There are 20 Likert-type questions and 9 questions about the personal information of the participants on the scale. The quantitative research method was used in the study. 80 geography teacher candidates and 170 social studies teacher candidates participated in the study. IBM SPSS 25.0 program was used for post-research data analysis. The statistical significance level was evaluated at p<0.5 level in all the results obtained. The values of the obtained findings are in accordance with the normal distribution. There is no significant difference at the 95% confidence level in terms of gender, class, having a personal computer, access source, and participation in the information activity in the attitudes of teacher candidates towards distance education. However, there is a significant difference at the 95% confidence level in the questions asked about whether distance education should continue in the internet quota in the departments. Pearson correlation analysis was used to determine whether there is a significant relationship between the attitudes, predisposition, and avoidance levels of the individuals within the scope of the research, as it provides the assumption of normal distribution. According to the Pearson correlation analysis, it was determined that there was a positive and high-strength significant relationship between the attitudes, disposition, and avoidance levels towards distance education.