Sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmeleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Çokal, E. (2022). Sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmeleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmeleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında, araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il merkezinde ve Biga, Çan, Ezine, Lapseki, Yenice, Bayramiç, Ayvacık, Gelibolu ilçelerinde görev yapan 488 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların 329'unu kadın, 159'unu erkek öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla "Öğretmen Mesleki Öğrenme Ölçeği" (Gümüş, Apaydın ve Bellibaş, 2018) ve "İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeği" (Öztürk ve Uzunkol, 2013) kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler normal dağılıma sahip olmadığından, verilerin analizinde non-parametrik testler kullanılmıştır. Bulgular ölçeğin geneli dikkate alındığında sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmelerini geliştirme düzeyinin düşük; ancak, mesleğe yönelik motivasyon düzeylerinin yüksek düzeyde olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin cinsiyet değişkeni bakımından farklılaşmadığı görülmektedir. Benzer şekilde, ölçek genelinde öğretmenlerin mesleğe yönelik motivasyon düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, bulgular öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin bazı boyutlarda cinsiyete göre farklılaştığını göstermektedir. Ayrıca, sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmelerinin okul türüne göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ancak, mesleğe yönelik motivasyon düzeylerinin okul türüne göre bazı boyutlarda farklılaştığı anlaşılmaktadır. Ayrıca, öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin ve öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeylerinin hizmet süresi değişkeni açısından farklılaştığı görülmektedir. Buna ek olarak, sınıf öğretmenlerinin mesleki öğrenmeleri ile mesleğe yönelik motivasyon düzeyleri arasında negatif yönde ilişki olduğu görülmektedir. Bu durum, sınıf öğretmenlerinin mesleğe yönelik motivasyon düzeylerinin yükseldiğinde mesleki öğrenme düzeylerinin de düştüğüne işaret etmektedir. In this thesis we aim to understand the relationship between primary teachers' professional learning and motivations regarding their teaching profession. Accordingly, a correlational research design was administered. Participants consist of 488 primary teachers work in Çanakkale city centre and its districts. Primary teachers are formed with 329 women and 159 men. "Adaptation of Teacher Professional Learning Scale" (Gümüş, Apaydın and Bellibaş, 2018) and "The Psychometric Properties of the Primary School Teacher Motivational Scale" (Öztürk and Uzunkol, 2013) are used with the aim of gathering data in the research. Analyzation of the gathered data from the findings of the research is made with IBM SPSS Static 23.0 Program. Non-parametric tests are used to analyse the data. Findings revealed that teachers' professional learning levels considering the overall scale is low; however, their motivation levels towards their profession are at a high level. Teachers' professional learning and motivation levels do not differ regarding the gender. However, findings showed that teachers' motivation levels differ in some dimensions according to gender. Primary teachers' professional learning does not differ regarding the type of school they work at. But, the motivation levels for their profession differed in some dimensions in terms of the type of school. Teachers' professional learning and motivation levels in the teaching profession differ regarding their experiences. A negative relationship found between teachers' professional learning as well as their motivation levels regarding the teaching profession. This shows that when primary teachers' motivation levels towards the teaching profession increase, their professional learning levels decrease.