OECD ülkelerinde ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin makroekonomik belirleyicilerinin panel veriyle araştırılması
Künye
Acar, E. (2022). OECD ülkelerinde ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin makroekonomik belirleyicilerinin panel veriyle araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
İşsiz ve işgücüne dahil olmayan gençler içerisinde son dört hafta içinde herhangi bir eğitim almamış genç bireyler NEET olarak tanımlanmaktadır. Genç işsizliği, 15-24 yaş arası işsiz bireyleri tanımlarken; NEET daha geniş bir tanım sağlamaktadır. Bu anlamda genç nüfustaki işsizlik sorununa ilişkin olarak NEET'in mikro boyutlarının yanında makroekonomik boyutlarının da incelenmesi oldukça önem arz etmektedir. Çalışmanın amacı NEET oranını etkileyen makroekonomik faktörlerin belirlenmesidir. Bu kapsamda çalışmada OECD'ye üye 38 ülkenin 2005-2019 yıllık verileri ile NEET oranının makroekonomik belirleyicileri doğrusal panel veri analizi ile incelenmektedir. Uygun panel veri modelinin belirlenmesi aşamasında birim ve/veya zaman etkilerin varlığı F testi ve LR testi ile belirlenmektedir. Tespit edilen birim ve/veya zaman etkinin sabit mi tesadüfi mi olduğuna Hausman (1978) testi ve Dirençli Hausman testi ile karar verilmektedir. Daha sonraki aşamada, varsayımlardan sapmaların tespit edilmesi amacıyla; değişen varyans için Değiştirilmiş Wald testi, otokorelasyon için Baltagi-Wu (1999) LBI testi ve Bhargava, Franzini ve Narendranathan (1982) Durbin-Watson testi ve yatay kesit bağımlılığı için Frees (2004) testi uygulanmaktadır. Çalışma kapsamında uygulanan testler sonucunda, uygun panel veri modelinin sabit birim etkili model olduğu; değişen varyans, otokorelasyon ve yatay kesit bağımlılığının var olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Bu nedenle sabit birim etkili model tahmin edilirken bu üç varsayımdan sapmalara karşı dirençli olan Driscoll-Kraay (1998) tahmincisi ile model tahminleri yapılmaktadır. Elde edilen bulgulara göre kişi başına GSYİH, GSYİH büyüme oranı, gayri safi milli harcama ve nüfus artışının NEET oranı üzerinde azaltıcı etkisi olduğu görülmektedir. Bununla birlikte doğrudan yabancı yatırım, ticaret hacmi, işgücü verimliliği ve eğitim harcamalarının NEET oranını artırıcı etkisi söz konusudur. Among the young people who are unemployed and not in the labor force, those who have not received any education in the last four weeks are defined as NEET. While youth unemployment defines unemployed individuals between the ages of 15-24; NEET provides a more comprehensive definition. In this sense, it is very important to examine the macroeconomic dimensions of NEET as well as the micro dimensions of the youth unemployment problem. The aim of the study is to determine the macroeconomic factors affecting the NEET rate. In this context, the 2005-2019 annual data of 38 OECD member countries and the macroeconomic determinants of the NEET ratio are examined by linear panel data analysis. During the determination of the appropriate panel data model, the presence of unit and/or time effects is determined by the F test and the LR test. Whether the detected unit and/or time effect is fixed or random is decided by the Hausman (1978) test and the Robust Hausman test. In the next stage, in order to detect deviations from the assumptions; Modified Wald test for heteroscedasticity, Baltagi-Wu (1999) LBI test and Bhargava, Franzini and Narendranathan (1982) Durbin-Watson test for autocorrelation and Frees (2004) test for cross sectional dependence. As a result of the tests applied within the scope of the study, it is determined that the appropriate panel data model is the fixed unit effect model. It is concluded that there is heteroscedasticity, autocorrelation and cross sectional dependence. Therefore, while estimating the fixed unit effect model, model estimations are made with the Driscoll-Kraay (1998) estimator, which is robust to deviations from these three assumptions. According to the findings, it is seen that GDP per capita, GDP growth rate, gross national expenditure and population growth have a reducing effect on the NEET rate. In addition, foreign direct investment, trade volume, labor productivity and education expenditures have an increasing effect on the NEET rate.