Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlik algıları ile değişimi yönetme yeterlik algıları arasındaki ilişki
Künye
Yumuşak, Ş. (2022). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterlik algıları ile değişimi yönetme yeterlik algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı; 2021-2022 eğitim öğretim yılında Çanakkale ilinin merkez ve on bir ilçesinde temel eğitim kademesindeki (ilkokul ve ortaokul) devlet okullarında görev yapmakta olan okul yöneticilerinin güncel teknoloji uygulamalarını okul yönetiminde ve eğitim süreçlerine uygun kullanmak için sahip olacakları teknolojik öz yeterlik algıları ve değişimi yönetme yeterlik algılarını ortaya çıkarmaktır. Ayrıca okul yöneticilerine ait teknolojik liderlik öz yeterlik algıları ile değişimi yönetme yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemek de çalışmanın hedefleri arasında yer almaktadır. Araştırma var olan bir durumu betimlediğinden "ilişkisel tarama modeli" şeklinde düzenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, Çanakkale merkez ve 11 ilçedeki temel eğitim kademesindeki (ilkokul, ortaokul) devlet okullarında görev yapan toplam 198 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çanakkale il genelinde temel eğitim kademelerindeki (ilkokul, ortaokul) tüm okullara ulaşılabildiğinden araştırmada örneklem alma yolu kullanılmamıştır. Araştırma verilerini çözümlemek için ve verileri toplama aracı olarak Banoğlu (2012) 'nun geliştirmiş olduğu "Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeği" ve Ak (2006)'ın geliştirmiş olduğu "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri Ölçeği"nden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan tüm veriler SPSS 26.0 programı aracılığıyla analiz edilmiş ve veriler analiz edilirken; yüzde, ortalama, t-testi, frekans tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ve Pearson korelasyon hesabından yararlanılmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular sonucunda okul yöneticilerinin sahip oldukları teknolojik liderlik yeterlik algıları ile değişimi yönetme yeterlik algıları arasında negatif ve anlamsız bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları okul müdürlerine ait teknolojik liderlik öz yeterlik algılarının tüm boyutlarında ve değişimi yönetme yeterlik algılarının tüm boyutlarda kendilerini büyük oranda yeterli gördüklerini göstermektedir. Teknolojik liderlik öz yeterlik algıları cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, teknoloji yönetimi ve liderlik/yöneticilik ile ilgili hizmet içi eğitime dahil olma durumları değişkenlerinden etkilenirken, hizmete ait çalışma yılı değişkeninden etkilenmemektedir. Okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterlik algıları cinsiyet değişkeninden etkilenirken, hizmet yılı ve görev yaptıkları okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerinden etkilenmemektedir. Ülkemizde okul yöneticisi yetiştirmeye yönelik bir programın olmaması sebebi ile araştırmaya ait bulgular bu yönde yapılacak olan çalışmalar için kaynak teşkil edebilir. The aim of the study is to reveal the technological self-competences and perceptions of managing change that school administrators who work in public schools at the basic education level (primary and secondary school) in the center and eleven districts of Çanakkale in the 2021-2022 academic year should have in order to use the developing technology in the management of the school and in the education processes. In addition, examining the relationship between school administrators' perceptions of technology leadership self-efficacy and their ability to manage change is among the objectives of the study. Since the research describes an existing situation, it was organized as "relational screening model". The universe of the research consists of 198 school administrators working in public schools at the basic education level (primary school, secondary school) in Çanakkale central district and 11 districts. Since all schools at the basic education levels (primary school, secondary school) throughout the province of Çanakkale are accessible, sampling was not used in the research. The "Technology Leadership Competencies Scale of Education Administrators" developed by Banoğlu (2012) and the "Scale of Change Management Competence of Primary School Administrators" developed by Ak (2006) were used as data collection tools to analyze the research data. All data information collected as a result of the research was analyzed through the SPSS 26.0 package program and while the data were being analyzed; percentage, frequency, mean, t-test, one-way analysis of variance (One-Way ANOVA) and Perason correlation calculation were used. The findings of the study show that school principals consider themselves highly sufficient in all dimensions of their perceptions of technological leadership self-efficacy and in all dimensions of their ability to manage change. While technological leadership self-efficacy perceptions are affected by the variables of gender, marital status, educational status, technology management and in-service training on leadership/managerial, they are not affected by the variables of years of service. While the change management competency perceptions of school principals are affected by the gender variable, they are not affected by the number of years of service and the number of teachers in the school they work in. According to the findings obtained in the study, it was seen that there is no negative and meaningless relationship between the technology leadership efficacy perceptions of school administrators and their efficacy in managing change.