İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Boran, G. (2022). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırma ilköğretim matematik öğretmenlerinin TPAB (teknolojik pedagojik alan bilgisi) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun örneklemine 185 ilköğretim matematik öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubuna ise 30 ilköğretim matematik öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri ölçeği, öğretmen adayları için bilgi ve iletişim teknolojileri (bit) yeterlilik algısı ölçeği ile yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi değerleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS ile nitel veriler ise N-Vivo programı ile modellenmiştir. Elde edilen bulgular ilköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik yeterlik algısına sahip olduklarını göstermektedir. Benzer şekilde ilköğretim matematik öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımlarına yönelik yeterlik algılarına da sahip oldukları belirlenmiştir. İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik yeterlik algılarının cinsiyet, bilgisayar eğitimi alma durumu, bilgisayar bilme düzeyi ve bilgisayarı günlük kullanma süreleri değişkenlerine göre manidar farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte ilköğretim matematik öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımlarına yönelik yeterlik algılarının da cinsiyet, bilgisayar eğitimi alma durumu, bilgisayar bilme düzeyi ve bilgisayarı günlük kullanma süreleri değişkenlerine göre manidar farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. İlköğretim matematik öğretmenlerinin bilgisayarı en fazla dersleriyle ilgili işlemlerde ve araştırma yapmak amacıyla kullandıkları ortaya çıkmıştır. This studies aims to examine the relationship between primary school mathematics teachers' TPACK (technological pedagogical content knowledge) competencies and their use of information and communication technologies. The parallel mixed method, which converges from the mixed research methods, was used in the research. 185 elementary school mathematics teachers participated in the sampling of the quantitative dimension of the study. 30 primary school mathematics teachers voluntarily participated in the study group of the qualitative dimension of the research. Technological pedagogical content knowledge scale, information and communication technologies (bit) competency perception scale for teacher candidates and semi-structured interview form were used as data collection tools of the research. Quantitative data obtained from the research were analyzed with arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage, t-test, one-way analysis of variance and Tukey test values. Content analysis technique was used in the analysis of the qualitative data of the research. Quantitative data were modeled with SPSS and qualitative data were modeled with N-Vivo program. The findings show that primary school mathematics teachers have a perception of competence towards technological pedagogical content knowledge. Similarly, it has been determined that primary school mathematics teachers have efficacy perceptions for their use of information and communication technologies. It was determined that primary school mathematics teachers' perceptions of proficiency in technological pedagogical content knowledge differed significantly according to the variables of gender, computer education status, level of computer knowledge and daily use of the computer. In addition, it has been determined that primary school mathematics teachers' efficacy perceptions for the use of information and communication technologies differ significantly according to the variables of gender, computer education status, level of computer knowledge and daily use of the computer. It has been revealed that primary school mathematics teachers mostly use the computer for operations related to their lessons and for this studies purposes.