İlkokul Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan okuryazarlık becerilerine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi (Çanakkale ili örneği)
Künye
Sabır, A. (2022). İlkokul Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan okuryazarlık becerilerine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi (Çanakkale ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı ilkokul sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan okuryazarlık becerilerine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışma Çanakkale ili merkez ilçesine bağlı okullarda yer alan ve gönüllü olarak katılım sağlayan ilkokul öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma gönüllülük esasına dayandığı için 67 katılımcıya ulaşılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aşaması iki bölümden oluşmaktadır. İlk aşamada oluşturulan görüşme formu ile sınıf öğretmenlerinin görüşlerine ulaşılmıştır. İkinci aşamada katılımcıların daha fazla bilgi verme isteği ile odak grup görüşmesi uygulanmış ve çalışma daha da derinleştirilmiştir. Veri toplama aşamasından sonra toplanan tüm veriler MAXQDA 2022 paket programı aracılığıyla içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen veriler grafik ve şekil olarak bulgular kısmında verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, programda yer alan okuryazarlık becerileri ile öğretmenlerin kazandırmayı istediği okuryazarlık becerilerinin birbirine tam olarak uyuşmadığı, ekonomi okuryazarlığı ve finans okuryazarlığı kavramları arasında bir kavram kargaşası olduğu, öğrencilerin beceri kazanım düzeylerinin iyi ve orta düzey olarak görüldüğü, öğretmen yetiştiren kurumların ve aday öğretmenlerin yetersiz görüldüğü, katılımcıların yerel okuryazarlık konusunda bilgi sahibi olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. The aim of this research is to determine the opinions of classroom teachers about literacy skills in the primary school social studies curriculum. In line with this purpose, the study was carried out with primary school teachers who were in the schools of the central district of Çanakkale and participated voluntarily. As the research was based on volunteerism, 67 participants were reached. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. The data collection phase of the research consists of two parts. The opinions of the classroom teachers were obtained with the interview form created in the first stage. In the second stage, the focus group discussion was applied with the participants' desire to provide more information and the study was further deepened. All the data collected after the data collection phase were analyzed with the content analysis technique through the MAXQDA 2022 package program. The data obtained as a result of the analysis are given in the findings section as graphics and figures. According to the findings, the literacy skills in the program and the literacy skills that the teachers want to gain do not fully match each other, there is a conceptual confusion between the concepts of economic literacy and financial literacy, the skill acquisition levels of the students are seen as good and moderate, teacher training institutions and prospective teachers It was concluded that the participants were deemed insufficient and the participants did not have knowledge about local literacy.