Örgüt içi iletişimde sosyal medya kullanımına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri
Künye
Barıtçı, A.K. (2022). Örgüt içi iletişimde sosyal medya kullanımına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmada yeni bir iletişim aracı olarak sosyal medya servislerinin, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda kullanımına yönelik okul yöneticileri ve öğretmenlerin algıları ve kullanım düzeyleri belirlenmiştir. Bu amaçla 434 eğitimciyle (okul müdürü, müdür yardımcısı ve öğretmen) anket yapılmış ve veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Sosyal Medyanın Örgüt İletişiminde Kullanımı Ölçeği kullanılmış, veriler SPSS 26 versiyonunda analiz edilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda katılımcıların sosyal medya araçlarını örgüt içi iletişimde kullanılması gerektiği görüşüne yüksek düzeyde katıldıkları, bununla birlikte sosyal medya araçlarını dedikodu ve söylenti boyutlarında çok az tercih ettikleri; sohbet ve etkinlikleri, haber verme ve alma, informal gruplara katılma veya kurma ile iletişim ortamı olarak tercih ettikleri görülmüştür. Genç eğitimcilerin sosyal medya araçlarını diğer gruplara göre informal ve ifade rahatlığından dolayı tercih ettiği; kıdemli eğitimcilerin ve yöneticilerin ise kurum içi haberleşme fonksiyonu ile düşündükleri bulunmuştur. Tüm katılımcıların sosyal medya mecralarının kurum içi iletişimde yönetimsel süreçlere katılmayı kolaylaştırdığını, meslektaşlar arası sosyal ilişkilerinin arttığını düşündükleri sonucuna varılmıştır. Kurum yöneticilerinin sosyal medya araçlarının etkiliğini artırmak amacıyla içerik geliştirme ve sunum tekniklerini öğrenmeleri; çalışanların sosyal medya araçlarını kullanırken üsluplarına özen göstermeleri önerilmektedir. In this study, the perceptions and usage levels of school administrators and teachers regarding the use of social media services as a new communication tool in public schools affiliated to the Ministry of National Education were determined. For this purpose, a survey was conducted with 434 educators (school principal, assistant principal and teacher) and data were collected. The Personal Information Form and the Use of Social Media in Organizational Communication Scale were used as data collection tools, and the data were analyzed in SPSS version 26. Descriptive survey method, one of the quantitative research methods, was used. As a result of the analysis, the participants highly agreed that social media tools should be used in intra-organizational communication, however, they preferred social media tools very little in terms of gossip and rumor; It has been seen that they prefer chat and events as a communication environment, giving and receiving news, joining or establishing informal groups. Young educators prefer social media tools compared to other groups because of their informal and expression comfort; It has been found that senior educators and managers think with the in-house communication function. It was concluded that all participants thought that social media channels facilitated participation in administrative processes in in-house communication and increased social relations between colleagues. Institutional managers should learn content development and presentation techniques in order to increase the effectiveness of social media tools; Employees are advised to pay attention to their style while using social media tools.