Ebu'l-Yumn Mucîruddîn el-Uleymî'nin Fethu'r-rahmân fî tefsîri'l-Kur'ân adlı eserinde kırâat olgusu
Citation
Kazan, A. (2022). Ebu'l-Yumn Mucîruddîn el-Uleymî'nin Fethu'r-rahmân fî tefsîri'l-Kur'ân adlı eserinde kırâat olgusu. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Tefsirde kırâat farklılıklarından istifade ederek farklı anlam ve yorumlara ulaşma çabası ilk dönemlerden itibaren mevcuttur. Bu çalışmada 928/1522 tarihinde vefat eden "Ebu'l-Yumn Mucîruddîn el-Uleymî'nin Fethu'r-rahmân fî tefsîri'l-Kur'ân" adlı eserinde kırâatlere yaklaşımı ele alınacaktır. On kırâatin yerleşmeye başladığı bir dönemde on kırâati dikkate alarak yazılan eser sahîh kabul edilen kırâatlerin tefsire yansımasını göstermesi bakımından önemlidir. Tezde Kur'ân ve kırâat tarihi hakkında kısa bilgi verildikten sonra ülkemiz akademisinde pek tanınmayan müellifin hayatı ve eserlerine değinilecektir. Akabinde müellifin kırâatleri nakletme yöntemleri ele alınacak, ferşî ve fonetik kırâat farklılıklarının tefsirdeki yeri ortaya konulacaktır. Ayrıca müellifin kırâatlerin tevcih ve tercihine yönelik yaklaşımı değerlendirilecektir. Sonuç bölümünde ise çalışmanın genel değerlendirmesi yapılacaktır. There has been an effort to reach different meanings and interpretations by making use of the differences in recitation in tafsir since the first periods. In this study, the approach of "Ebu'l-Yumn Mujiruddin al-Ulaymî Fath Al-Rahman fî Tafsir Al-Qur'an" to recitations, who died in 928/1522, will be discussed. This work, which was written taking into account the ten recitations (qira'ats) at a time when ten recitations began to settle, is important in that it shows the reflection of the recitation accepted to the tafsir. In the thesis, after giving brief information about the Qur'an and the history of recitation, the life and works of the author, who is not well known in our country, will be mentioned. Afterwards, the author's methods of conveying recitations will be discussed, and the place of fershi and phonetic recitation differences in tafsir will be revealed. In addition, the author's approach to the selection and preference of the recitations will be evaluated. In the conclusion part, the general evaluation of the study will be made.