Dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine etkisi
Künye
Sezer Yıldırım, B. (2023) Dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Araştırmanın amacı, dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve bilimin doğası görüşlerine etkisini madde ve ısı ünitesi kapsamında değerlendirmektir. Araştırmada deneysel desen türlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. 2021-2022 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesindeki bir ilçede yer alan ortaokulun iki 6. sınıf şubesinde öğrenim gören 42 öğrenci bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktır. Deney grubunda 24 öğrenci kontrol grubunda ise 18 öğrenci yer almaktadır. Araştırmada ''Madde ve Isı Konusu Başarı Testi'', ''Bilimin Doğası Görüşler Anketi- Form D'' ve ''Uygulama Hakkında Görüşler Formu'' olmak üzere üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Deney grubunda dijital hikayelerle desteklenmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubunda mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Uygulama altı hafta sürmüştür. Nicel verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine olumlu yönde etki sağladığını göstermiştir. Uygulama kapsamında en fazla gelişme gösteren bilimin doğası görüşü ''Bilimsel Bilginin Veriye Dayalı Olması (Deneyselliği)'' özelliği olurken, en az gelişme gösteren özelliğin ''Bilimsel Bilginin Sübjektif Yapısı (Öznellik)'' ve ''Bilimsel Modeller'' özellikleri olmuştur. The aim of the research is to evaluate the effect of science teaching supported by digital stories on the academic achievement and nature of science views of sixth grade middle school students within the scope of the matter and heat unit. A quasi-experimental design, one of the experimental design types, was used in the research. The study group of the research was selected using the appropriate sampling method. The 42 students studying in two 6th grade branches of a secondary school in a district in the Eastern Anatolia Region in the 2021-2022 academic year constitute the sample of this research. There are 24 students in the experimental group and 18 students in the control group. Three different data collection tools were used in the research: "Matter and Heat Achievement Test", "Views of Nature of Science - Form D (VNOS-D)" and "Opinions on Implementation Form". While explicit reflective approach activities supported by digital stories were applied in the experimental group, the current curriculum was applied in the control group. The implementation lasted six weeks. The t-test was used to analyze quantitative data. Descriptive analysis and content analysis were used to analyze qualitative data. The results showed that science teaching supported by digital stories had a positive impact on the academic success and nature of science views of sixth grade middle school students. While the nature of science view that showed the most improvement within the scope of implementation was the "Data-Based (Empirical) of Scientific Knowledge" aspect, the aspect that showed the least improvement was the "Subjective Structure of Scientific Knowledge (Subjectivity)" and "Scientific Models" aspect.