Yunus Emre'nin Risâletü'n-Nushiyye adlı eserinde kavramsal metaforların kullanımı
Künye
Gürcan, İ. (2023) Yunus Emre'nin Risâletü'n-Nushiyye adlı eserinde kavramsal metaforların kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmada Yunus Emre tarafından yazılan Risâletü'n-Nushiyye adlı eserde yer alan kavramsal metafor kullanımları üzerinde durulmuştur. Bir nasihat kitabı olan eser, anlam yönüyle oldukça zengin ve farklı ifade kullanımlarına sahiptir. Çalışma dört bölümden meydana gelmiştir. Birinci bölümde, giriş kısmında metafor kavramının sözcük kökeni ile ilgili kısa bilgilendirme yapılmış ve araştırmanın konusu, amacı, önemi, kapsamı ve yöntemine yer verilmiştir. İkinci bölümde, tezin kuramsal çerçevesini oluşturan metafor kavramı, Yunus Emre ve eseri Risâletü'n-Nushiyye hakkında bilgi verilmiş, metafor ve Risâletü'n-Nushiyye ile ilgili yapılmış çalışmalardan bahsedilmiştir. Çalışmanın esas kısmını oluşturan üçüncü bölümde, kavramsal metafor türlerine ait alt başlıklar kullanılarak seçilen eserde tespit edilen metafor kullanımları ait oldukları alt başlık altında incelenmiştir. Dördüncü bölümde, üçüncü bölümde tespiti yapılan ve incelenen kavramlara yönelik objektif değerlendirme yapılarak çıkarımlarda bulunulmuş ve yapılacak benzeri çalışmalar için öneride bulunulmuştur. This study focused on the usage of conceptual metaphors in the work "Risâletü'n-Nushiyye" writen by Yunus Emre. As a book of advice, the work is rich in meaning and employs various expressions. The study consist of four section, a brief explanation of etymology of the metaphor concept is provided in the introduction. The subject, purpose, significance, scope and methodology of the research are also outlined. The second section provides information about the metaphor concept that forms the theoretical framework of the thesis, as well as details about Yunus Emre and his work "Risâletü'n-Nushiyye." Additionally, previous studies on metaphor and "Risâletü'ün-Nushiyye are discussed. The main part of the study, the third section, examines the metaphor usages identified in the selected work under subheadings corresponding to different types of conceptual metaphors. In the fourth section, an objective evaluation of the concepts identified and analiyzed in the third section is carried out. Conclusions are drawn, and suggestions for similar future studies are provided.