Tekirdağ ili Süleymanpaşa ilçesi'nde yer alan toplanma alanlarının yeterliliklerinin belirlenmesi ve toplanma alanları ile ilgili görüşlerin değerlendirilmesi
Künye
Öz, K.C. (2022) Tekirdağ ili Süleymanpaşa ilçesi'nde yer alan toplanma alanlarının yeterliliklerinin belirlenmesi ve toplanma alanları ile ilgili görüşlerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Afet toplanma alanları, yaşanılan afetler sonrasında ilk tahliye alanlarıdır. Araştırmanın birinci bölümünde, AFAD ve Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi tarafından belirlenmiş olan Tekirdağ İli Süleymanpaşa İlçesi'ndeki afet toplanma alanlarının, araştırmacılar tarafından literatür taraması ve dört alan uzmanının görüşü alınarak oluşturulmuş ''Toplanma Açık Alan Kontrol Listesine'' göre yeterlilik düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın ikinci kısmında ise Namık Kemal Üniversitesi (NKÜ) Sağlık Yüksekokulu Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümü öğrencilerinin afet toplanma alanları ile ilgili görüşlerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın sonuçları birinci kısımda 68 adet toplanma alanından, ikinci kısmında ise 115 öğrenciye ait cevaplardan elde edilmiştir. Araştırmanın birinci kısım bulgularında ''Toplanma Açık Alan Kontrol Listesi''nin 68 adet toplanma alanına uygulanması sonucunda alanlarda elektrik trafosu bulunması durumu %43 dür (n:29). Alanlarda doğalgaz dağıtım istasyonunun varlığı ise %6 (n:4) olarak saptanmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde ise sınıfa göre grup ortalamaları arasında gözlenen farklar istatistiksel olarak incelendiğinde birinci sınıf öğrencilerinin puanları anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur (F(2,111)= 7,47; p<0,05). Afetlerle ilgili herhangi bir Sivil Toplum Kuruluşuna (STK) üyeliği olan öğrencilerin ortalaması (59,60) olmayan öğrencilerin ortalamasından (55,53) istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksektir (t=-3,26; p<0,05). Araştırmanın birinci kısmında afet toplanma alanlarının afet sonrasında amacına uygun olarak kullanılabilmesi için risk tespitlerinin yapılması, ulaşılabilir olması, afetzedelerin kullanımı sırasında doğru bilgilendirmelerle yönlendirilebilmesi ve alanların yeterli olabilmesi için eksikliklerinin ivedilikle giderilmesi gerekmektedir. Araştırmanın ikinci kısmı için ise öğrencilerin meslek tercihleri de göz önünde bulundurulduğunda bilgi düzeylerinin daha çok artırılması ve eksiksiz olunması sağlanmalıdır. Disaster assembly areas are the first evacuation areas after the experienced disasters. In the first part of the study, it is aimed to evaluate the proficiency levels of disaster assembly areas in Tekirdağ Province Süleymanpaşa District, determined by AFAD and Tekirdağ Metropolitan Municipality, according to the "Assembly Open Space Checklist" created by the researchers by reviewing the literature and taking the opinions of four field experts. In the second part of the research, it is aimed to determine the opinions of the students of Namık Kemal University (NKU) Health School Emergency Aid and Disaster Management Department about disaster assembly areas and related factors. The results of the research were obtained from 68 assembly areas in the first part and from the answers of 115 students in the second part. As a result of the application of the "Assembly Open Space Checklist" in the first part of the research, the situation of having electrical transformers in the areas is 43% (n:29). The presence of natural gas distribution stations in the areas was determined as 6% (n:4). In the second part of the study, when the differences observed between the group averages according to the class were analyzed statistically, the scores of the 1st year students were found to be significantly lower (F(2,111)= 7.47; p<0.05). The average of the students who are members of any Non-Governmental Organization (NGO) related to disasters (59.60) is statistically significantly higher than the average (55.53) of the students who do not (t=-3.26; p<0.05). In the first part of the research, for the disaster assembly areas to be used in accordance with the purpose after the disaster as planned before the disaster, risk assessments should be made, they should be accessible, the victims should be guided with correct information during their use, and the deficiencies should be eliminated immediately so that the areas are sufficient. For the second part of the research, considering the career preferences of the students, it should be ensured that the level of knowledge should be increase more.