Okul öncesi çocuklarının temel hareket beceri gelişimleri ve aile bireylerinin gelişime etkisinin incelenmesi
Künye
Yalçınkaya, G. (2022) Okul öncesi çocuklarının temel hareket beceri gelişimleri ve aile bireylerinin gelişime etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmada okul öncesi eğitim çağındaki çocukların temel hareket becerilerinin belirlenip, hareket gelişimine etki eden unsurların karşılaştırılarak, ebeveynlerin "çocuklarının temel hareket gelişimindeki yaşam deneyimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu okul öncesi eğitim çağında olan 46 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmaya katılan çocukların ebeveynlerine ölçümler yapılmadan önce "Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılarak izinler alınmıştır. Araştırmada nicel veriler Ulrich tarafından (2000) geliştirilmiş TGMD-2, testin Türkçe uyarlaması Boz ve Güngör-Ayatar (2012) tarafından yapılan BKMGT-2 kullanılmıştır. Çocukların katılımları videoya kaydedilmiş ve bu videolardan çocukların yer değiştirme ve nesne kontrol becerileri ayrıntılı olarak gözlenmiş ve test puanları elde edilmiştir. Gözlem puanları IBM-SPSS 23 programına aktarılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ölçümlerden sonra oluşan BKMGT-2 analiz sonuçlarına göre yüksek/orta/düşük çıkan çocukların ebeveynleri ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T Testi ve tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA testi) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, cinsiyet değişkeninde yer değiştirme test puanlarında kız çocukları erkek çocuklara göre (p=0,02); kardeş durumu değişkeninde yer değiştirme test puanlarında tek çocuk olanlar kardeşi olanlara göre (p=0,00) ve BKMBT-2 toplam test puanında tek çocuk olanlar kardeşi olanlara göre (p=0,02); doğum sırası değişkeninde yer değiştirme test puanlarında birinci doğan çocuklar (p=0,01) ikinci doğan çocuklara göre ve BKMBT-2 toplam test puanında birinci doğan çocuklar ikinci doğan çocuklara göre(p=0,05); anne eğitim durumu değişkeninde yer değiştirme test puanında ortaokul ve üniversite mezunları, ilkokul mezunlarına göre (p=0,01); anne çalışma durumu değişkeninde yer değiştirme beceri test puanlarında çalışan anneler çalışmayan annelere göre (p=0,05); anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bu çalışma sonuçlarına göre cinsiyet, kardeş durumu, doğum sırası ve anne çalışma ve eğitim durumuna bağlı olarak temel hareket becerilerde farklılıklar olduğunu göstermektedir. The purposes of the study were the determination of fundamental movement skills of preschool children, the comparison of the factors affecting fundamental movement development, and determining of family members' life experiences in the fundamental movement development of their children. Participants of the study were composed of 46 preschool-aged children. Before the data collection, a voluntary consent form and a Personal information form were asked from parents of the children to get permission for participating in the study. Fundamental movement skills were determined by the Test of Growth Motor Development-2 (TGMD-2) developed by Ulrich (2000) and adapted to the Turkish language by Boz and Güngör-Ayatar (2012). During the application of TGMD-2, all participants were recorded in the video then locomotor and object control skills were analyzed by using these videos. Observed scores were transferred to IBM-SPSS 23 program for statistical analysis. Semi-structured interviews were conducted with the parents of children who were found to be high/medium/low according to the results of the TGMD-2 analysis. Analysis of quantitative data independent sample t-test and One Way ANOVA analysis was used. Results indicated that girls have had a statistically higher score than boys in locomotor test scores. In the sibling status variable, locomotor and BKMBT-2 total test scores are different for single children compared to siblings. Based on the birth order, first-born children differ from second-born children in locomotor and TGMD-2 total test scores. According to mother education level variable secondary school and bachelor graduate mothers' scores were statistically different than primary school graduated mothers. According to the results of this study, differences were observed in fundamental hareket skills of preschool-aged children depending on their gender, sibling status, birth order, and mother's working and education status.