E-ticaretin küçük işletmeler üzerindeki olumlu ve olumsuz yönlerinin girişimcilerin sosyal yaşamlarına yansıması üzerine bir araştırma
Künye
Avci, A.B. (2022) E-ticaretin küçük işletmeler üzerindeki olumlu ve olumsuz yönlerinin girişimcilerin sosyal yaşamlarına yansıması üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
E-ticaret gündelik hayatımızın vazgeçilmez bir unsuru olarak yerini almıştır. Online pazarlar hızla büyüme göstererek yeni e-ticaret pazaryerleri bu alanda kendilerine yer edinme yarışına girmişlerdir. Büyük işletmeler ve zincir mağazalar bu pazarlardan pay alma mücadelesini sürdürürken küçük ve orta ölçekli işletmeler de bölgelerindeki rekabet mücadelesinin yanında e-ticaretten ek gelir elde edebilme umuduyla yönlerini bu platformlara çevirmişlerdir. E-ticaret küçük ve orta ölçekli işletmeler için ilave maliyet ve iş yükü anlamına gelmektedir. Bu araştırmada, mağaza işletmeciliği ile eş zamanlı olarak e-ticaret faaliyetleri yürütmek isteyen küçük ve orta ölçekli işletme sahibi olan girişimcilerin bu alandan maddi kazanç elde ederken aynı zamanda aile ve sosyal yaşamlarına da olumlu ve olumsuz yansımaları olduğu düşünülmekte ve bu yansımalar tespit edilmek istenmiştir. Gerçekleştirilmiş olan bu araştırmanın verileri katılımcılar ile birebir görüşülmek suretiyle mülakat yapılarak toplanmıştır. Çanakkale ili ve ilçelerinde mağaza işletmeciliği ile eş zamanlı olarak e-ticaret faaliyeti yürüten işletme sahipleri ve yöneticilerinden oluşan 22 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar kartopu örneklemi yöntemiyle görüşmeyi kabul edenler içerisinden seçilmiştir. Elde edilen veriler içerik olarak ve betimsel olarak incelenerek araştırmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların işletmelerine ait özellikler ile katılımcılara ait bilgiler Excel programı kullanılarak tablolar haline getirilmiş, araştırmaya konu olan veriler ise Nitel Veri Analizi programı MAXQDA kullanılarak işlenmiş ve anlamlı grafikler şeklinde verilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda girişimcilerin üzerinde e-ticaretin ekonomik, aile ve sosyal açıdan olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. E-trading became an irreplacablefactor of ourdailylives. As online markets has shownfast growth, new E-trading marketplaces had started racing for finding them selves a place in this field. As big businesses and chainstores continuetobattleover taking shares of the saidfield, little and mediumsized businesses, whilehandling the competition theydealwith in theirterritories, haveturnedto E-tradingwiththehopes of additionalprofits on the said platform. E-tradingmean sextracost and work load forlittle and mediumsized businesses. Inthisresearch, investorswhoown little and mediumsizedbusiness esthatparticipate in shop keeping and wishtopartake in E-trading and make money out of this field are thoughtto be going throughboth good and bad experiences with their famili esandsociallives and suchreflections had been wanted to be detected. The concluded research'sdata has been gat heredthrough a one on oneinterview with each participant. There search concluded with the participation of 22 business owners and managers dealing withshopkeeping at Çanakkale andit'sdistrictswhoalsopartake in E-trading. Participants had been chosent hroughsnowball sampling methodamongthosethatagreedto be interviewed. Gathereddata has been examined contentwiseand descriptivewise, then wasadded. Thefeatures of participants' businessesandin formation of participants has been turnedintographsthroughthehelp of theapplication Excel, whilethedatathat has beenused as the subject wasprocessed, convertedint omeaning fulgraphsand is give nallthroughhelp of the Qualitative Data Analysis application MAXQDA. There searchreached the conclusion that E-trading has positive and negative effects on entrepreneurs' financial, family and sociallives.