Duygusal zekâ ile dönüşümsel ve etkileşimsel liderliğin iş tatminine etkisi üzerine bir araştırma
Künye
Monus, Y. (2022) Duygusal zekâ ile dönüşümsel ve etkileşimsel liderliğin iş tatminine etkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Günümüzdeki örgütsel yapılarda duygusal zekâ algısı yüksek insan kaynaklarının istihdam edilmesi işletmelerin başarısında önem teşkil etmektedir. Buna ilaveten örgütlerde insan kaynaklarına uygulanabilecek liderlik türleri de çalışanların iş tatmini düzeylerini artırmakta ve böylece işletmelerin etkinlik, etkililik ve verimlilik kriterlerindeki iyileşmeleri beraberinde getirmektedir. Literatürde yapılan araştırmalar dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik tarzlarının çalışanların iş tatmini üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Buna ilaveten çalışanların sahip olduğu duygusal zekâ algıları da iş tatmini düzeylerini etkilemektedir. Araştırmada farklı pozisyonlarda görev yapan insan kaynaklarına üst kademe yöneticileri tarafından uygulanan dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik tarzlarının iş tatmini davranışlarına olan etkisi incelenmiştir. Ayrıca çalışmada çalışanların duygusal zekâ algılarının iş tatmini davranışlarına olan etkisi de belirlenmeye çalışılmıştır. Buna ilaveten dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik tarzlarının iş tatmini üzerindeki etkisinde duygusal zekânın aracılık rolü incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada özel sektör ve kamu sektörünün farklı pozisyonlarında görev yapan 542 çalışan üzerinde anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma bulguları, etkileşimsel ve dönüşümsel liderlik tarzları ile duygusal zekânın iş tatminini pozitif yönde etkilediğini göstermiştir. Buna ilaveten etkileşimsel ve dönüşümsel liderlik tarzları ile iş tatmini arasındaki ilişkide duygusal zekânın aracılık rolü tespit edilememiştir. In organizational structures of today, employing human relations with high perception of emotional intelligence constitutes a great importance to success of establishments. In addition, types of leaderships that could be applied to the human relations departments of organizations also increase the level of job satisfaction of employees, thus, accompanies improvements in the criteria of activity, efficiency and productivity of establishments. Researches made in literature show that transformational and transactional leadership styles are influential over employees' job satisfaction. Moreover, perception of emotional intelligence possessed by the employees is also affective on the level of job satisfaction. In the research, how transformational and transactional leadership methods executed by top administrators effect satisfaction behaviors of employees from various positions in human relations department are being analyzed. The research attempts to identify employees' perceptions of emotional intelligence's impacts on their satisfaction behaviors as well. Furthermore, emotional intelligence's mediation between transformational and transactional leadership styles' effects on work satisfaction is being examined. In accordance with these purposes, a survey study is conducted upon 542 employees working for diverse positions in both private and public sectors to be used in this research. Research results present that transactional and transformational leadership styles combined with emotional intelligence induce a positive influence on job satisfaction. On the other hand, an intermediary role in the relationship between transactional and transformational leadership styles and job satisfaction is not detected.