Troia insan tasvirli seramiklerin yeniden yorumlanması
Künye
Kara, H.İ. (2022) Troia insan tasvirli seramiklerin yeniden yorumlanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Neredeyse insanlık tarihi ile başlayan kap kaçak kullanımı, oluşumunu destekleyen olaylar ve malzemeye yaklaşım biçimleri değişse de günümüze kadar vazgeçilmezliğini korumuştur. Troia da zaman içinde, gelişime paralel olarak seramik üretiminde kullanılan malzemeler çeşitlilik göstermiş, seramik malzemesi önceleri ihtiyaç olarak tercih edilirken, zamanla tasarımı ve kullanım alanlarını ön plana çıkaracak estetik bir obje halini almıştır. Bu çalışma kapsamında Troia İnsan Tasvirli Seramikler araştırılarak yeniden yorumlaması amaçlanmış, Trioa Antik Kenti'nin katmanlarından başlanarak birçok farklı medeniyet ve konu ile ilgili eser irdelenmiş, litaratürde var olan bilgiler derlenmiş, anlaşılır bir şekilde konu özelinde yeniden düzenlenmiştir. Troia'da ele geçen bazı buluntuların sahip olduğu figüratif anlatım, gerek pişmiş toprak kaplar üzerindeki iki boyutlu bezemeler, gerekse insan merkezli üç boyutlu heykelcikler şeklinde ele alınan figürlerle, zaman içinde değişime uğramıştır. Bu araştırma sonucunda seramikler üzerindeki görülen insan betimlerinin arkasında yatan anlayışın ortaya çıkmasına ışık tutulmaya çalışılmış, Troia insan tasvirli seramikleri hakkında genel bir inceleme yapılıp konuyla ilgili yorumlamalara gidilmiş, kişisel insan tasvirli seramik çalışmalarla tez sonlandırılmıştır. The use of utensils, which started almost with the history of humanity, has remained indispensable until today, although events supporting its formation and approaches to the material have changed. In Troia, parallel with the development, the materials used in the production of the ceramics have varied over time. While ceramic materials was formerly preferred as a necessity, it has become an aesthetic object that emphasize it's desing and usage areas in time. Starting from the layers of Troia Ancient City, it was aimed to research and reinterpret Troia Human Depicted Ceramics within the scope of this study. Many different civilizations ans works about the subject were examined, the information available in the literature has been compiled, and it has been rearranged in an understandable way. Figurative expressions of some finds that found out in Troia has changed over time with the figures that are considered as two-dimensional decorations on terracotta pots and as human centered three-dimensional figures. As a result of this research, it has been tried to shed light on the mentality behind the human depictions on ceramics, an overall review was made about the human depicted.