Coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ile dijital yetkinlik seviyelerinin belirlenmesi
Citation
Yener, İ. (2022) Coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ile dijital yetkinlik seviyelerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Coğrafya, doğa ve insan arasındaki etkileşimi incelemektedir. İnsan çağlar boyu doğa ile etkileşime geçmiş ve onu değiştirmiştir. Bu değişimlerin en büyüğü endüstri devrimidir. Endüstri devriminin son halkası ise Endüstri 4.0'dır. Endüstri 4.0 teknolojilerinin gelişmesiyle dünyanın dijital dönüşümü hızlanacaktır. Dijital yetkinlik, eğitimde internet, bilgisayar ve akıllı tahta gibi araçların kullanılmasında gereklidir. COVID-19 pandemisiyle eğitimin dijital ortamlara taşınması dijital yetkinliğin önemini arttırmıştır. Bu araştırmanın amacı, coğrafya ders kitaplarında ve coğrafya dersi öğretim programlarında Endüstri 4.0 ve dijital yetkinliğin yeri ile coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerini ve dijital yetkinlik seviyelerini tespit etmektir. Araştırmada 2005 ve 2018 coğrafya dersi öğretim programları ile 8 adet coğrafya ders kitabı incelenmiştir. Ayrıca coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ve dijital yetkinlik seviyelerinin tespiti amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme ve anket formları hazırlanmıştır. Anket formu Bursa ili Mudanya, Yıldırım, Osmangazi ve Nilüfer ilçelerinde göre yapan 40 coğrafya öğretmenine, yarı yapılandırılmış görüşme formu ise bu öğretmenlerin 20'sine uygulanmıştır. Öğretim programları ve ders kitapları incelendiğinde Endüstri 4.0 ile ilgili kazanımların aynı düzeyde kaldığı ancak içeriklerin arttığı; dijital yetkinlik ile ilgili kazanımların ve içeriklerin arttığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca coğrafya öğretmenlerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı, dijital yetkinlik seviyelerinin yeterli seviyede olduğu ancak daha çok gelişebileceği sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinin cinsiyet değişkenine, dijital yetkinlik seviyelerinin mezun olunan fakülte ve mesleki deneyim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri ve dijital yetkinlik seviyelerinin yükseltilmesi için öğretim programı ve ders kitaplarındaki ilgili içeriklerin geliştirilmesi, öğretmenlere hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimler verilmesi önerilmektedir. Geography studies the interaction between nature and man. Man has interacted with nature for ages and changed it. The biggest of these changes is the industrial revolution. The last link of the industrial revolution is Industry 4.0. With the development of Industry 4.0 technologies, the digital transformation of the world will accelerate. Digital competence is necessary in using tools such as the internet, computer and smart board in education. The transfer of education to digital environments with the COVID-19 pandemic has increased the importance of digital competence. The aim of this research is to determine the place of Industry 4.0 and digital competence in geography textbooks and geography curriculum, and to determine the Industry 4.0 knowledge levels and digital competence levels of geography teachers. In the research, 2005 and 2018 geography course curricula and 8 geography textbooks were examined. In addition, semi-structured interviews and questionnaires were prepared in order to determine the Industry 4.0 knowledge levels and digital competency levels of geography teachers. The questionnaire form was applied to 40 geography teachers in Bursa province Mudanya, Yıldırım, Osmangazi and Nilüfer districts, and the semi-structured interview form was applied to 20 of these teachers. When the curricula and textbooks were examined, it was concluded that the achievements related to Industry 4.0 remained at the same level, but the content increased, and the gains and contents related to digital competence increased. In addition, it has been concluded that the industry 4.0 knowledge level of geography teachers is not sufficient, their digital competency levels are at a sufficient level, but they can develop more. It was concluded that the Industry 4.0 knowledge levels of the teachers differed significantly according to the gender variable, and the digital competency levels differed significantly according to the graduated faculty and professional experience level variables. It is recommended to develop the relevant content in the curriculum and textbooks, and to provide pre-service and in-service training to teachers in order to increase the level of Industry 4.0 knowledge and digital competence of teachers.