Türkiye'de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika kıtası: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği
Citation
Bayındır, C. (2022) Türkiye'de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika kıtası: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de öğrenim gören yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarındaki Güney Amerika kıtası algısını ve bu algı üzerinde etkili olan faktörleri belirlemek ve incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin farklı fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise random olarak seçilen 205 yabancı ve 50 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören T.C. uyruklu öğrenciler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket ve yarı yapılandırılmış Güney Amerika kıtası dilsiz siyasi ve fiziki haritası kullanılmıştır. Öğrencilerin harita üzerinde doğru konumlandırdıkları her ülke için 1 puan verilerek toplam puanları belirlenmiştir. Anket ve dilsiz haritalardan elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde değerleri kullanılmış; Mann Withney U, Kuruskal Wallis ve ki Kare testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Güney Amerika kıtası algısı puanlarının uyruk ve memleketlerinde oturdukları yerleşim yeri değişkenine göre anlamlı farklılaşma gösterirken, cinsiyet, yaş, fakülte ile duvar haritası ya da küre bulundurma değişkenleri arasında anlamlı farklılaşma tespit edilmemiştir. Katılımcıların coğrafi gezi programları, belgesel seyretme ve atlas üzerinde Güney Amerika kıtasını inceleme değişkenlerine göre anlamlı farklılaşma görülmüştür. Güney Amerika kıtası ile ilgili bilgilerin en çok internet aracılığı ile en az ise coğrafya aktüel dergilerden öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır. Güney Amerika kıtası ile ilgili en sık belirtilen unsurlar arasında; Brezilya, Amazon Nehri ve futbol, en az belirtilen unsurlar arasında ise Latin Amerika yemekleri, tropikal iklim, Güney Yarım Küre ve Latin Amerika kadınları sayılabilir. Doğru isimlendirilen ve konumlandırılan ülkeler en çok Brezilya, Arjantin, Şili ve Kolombiya iken en az isimlendirilen ve konumlandırılan ise Fransız Guyanası olmuştur. Doğru konumlandırılan fiziki unsurlar sırasıyla Atlantik Okyanusu, Amazon Nehri ve Pasifik Okyanusu olmuştur. Öğrencilerin dilsiz siyasi haritalarında en fazla yer alan başkent Lima'dır. Lima şehrini sırasıyla Bogota, Buenos Aires ve Santiago takip etmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin haritalarında Güney Amerika ülkelerinin doğru bilinme sıklığı ile bu ülkelerin ekonomik gelişmişlik düzeyi, nüfus ve yüzölçümü büyüklüğü değişkenlerine göre anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Elde edilen verilere bağlı olarak yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika kıtası algı düzeylerinin çok düşük olduğu tespit edilmiştir. Zihin haritası tekniğini başarılı bir şekilde uygulayabilmemiz için öğretmenlere bu konuda eğitimler verilmelidir. Böylece konuların öğretiminde zihin haritası tekniğini işlevsel bir şekilde kullanabilirler. Ayrıca web 2.0 araçları kapsamında zihin haritalarının oluşturulması öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayacaktır. The aim of this research is to determine the perception of the South American continent in the minds of foreign and Turkish students who study in Turkey and also identifying and examining the factors affecting their perceptions. A descriptive survey model was used in this research. The cosmos of the research consists of students that study at different faculties of Çanakkale Onsekiz Mart University in the 2021-2022 academic year. The sample of the study includes randomly selected 205 foreign and 50 Turkish students studying in the Social Studies Teaching program. A questionnaire and a semi-structured mute political and physical map of the South American continent were used as data collection tools. The total scores were determined by giving 1 point for each country that the students positioned correctly on the map. The data obtained from the questionnaire and mute maps were analysed using the SPSS 22 program. Frequency and percentage values were used in the analysis of the data; Mann Withney U, Kuruskal Wallis and Chi-Square tests were applied. According to research findings, there was no difference in terms of gender, age, faculty and atlas, wall map or globe possession variables, while the students' South American continent perception scores differed according to their nationality and place of residence in their hometown. A significant difference was observed according to the variables of the participants' geographical travel programs, watching documentaries and examining the South American continent on the atlas. It was concluded that participants in the research learned the information about the South American continent mostly via the internet and the least from the Geography Actual Journals. It was analysed that the most frequently specified elements about the South American continent were Brazil, Amazon River and football whereas the least mentioned elements can be counted as Latin food, tropical climate, Southern hemisphere, and Latin women. When the correctly named and positioned countries were examined, the most well-known were Brazil, Argentina, Chile and Colombia whereas the least correctly named and positioned was French Guiana. Accurately placed physical elements were respectively; Atlantic Ocean, the Amazon River, and the Pacific Ocean. The most placed capital city on the students' mute map was Lima. Lima is followed by Bogota, Buenos Aires, and Santiago. A significant differentiation was found between the frequency of knowing the South American countries correctly on the maps of the students in the research and the economic development level of these countries, population size, and the size of the land. As a result of the obtained data, it is identified that in the mind maps of foreign and Turkish students, the perception levels of the South American continent are too low. In order for us to be able to apply the mind map technique successfully, teachers should be trained on this matter. Thus, educators who know the basics of the approach can use the mind map technique in the teaching of the subjects in a functional way. Besides, forming mind maps within the scope of web 2.0 tools will ensure active participation of students in the lesson.