Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan dijital yazma etkinliklerine yönelik öğretmen görüşleri ve dijital yazma etkinlik örnekleri
Abstract
Yazmak, düşüncenin ifadesidir. Teknolojinin ilerlemesiyle yazma becerisi gelişme göstermiş ve yazmanın kullanım alanları artmıştır. Bu durum başka alanlara olduğu gibi eğitime de yansımış, her şeyin ekrana taşındığı bu devirde yazma dijital ortamlarda yerini almıştır. Adı sıkça duyulan dijital yazma, araştırmalara konu olmaya başlamıştır. Bu araştırmanın amacı 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metin altı etkinliklerdeki dijital yazma etkinliklerini tespit etmek ve türlerine göre sınıflandırmak, Türkçe öğretmenlerinin dijital yazma ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Bu kapsamda 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında dijital yazma etkinliklerinin yer alma düzeyleri, dijital yazma etkinlik türleri, Türkçe öğretmenlerinin dijital yazma konusundaki görüşleri tespit edilerek değerlendirilmiş; Türkçe öğretmenlerinin dijital yazma konusunda etkinlik örneklerinin az olduğu görüşünden hareketle dijital yazma etkinlikleri tasarlanarak alana katkı sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmada belirlenen amaçlara ulaşmak için nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi seçilmiştir. Türkçe öğretmenlerinin görüşleri, görüşme tekniği aracılığıyla alınmış, öğretmenlere yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma materyalini Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi'nin 2020 tarih 2759 sayısında 2021-2022 yılında Türkçe dersi kapsamında okutulmasında karar verilen 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Toplanan veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar yüzdeler kullanılarak tablolara işlenmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenen 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında dijital yazma etkinliklerinin yetersiz olduğu, Türkçe öğretmenlerinin dijital yazma etkinliklerinin uygulanabilmesi için ortamın buna uygun olmadığını düşündükleri, teknik donanım ve malzeme eksikliği olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonuçlarından hareketle dijital yazma etkinliklerinin ders kitaplarındaki oranının arttırılması, geliştirilmesi, uygulama aşamasında eksikliklerin giderilmesi adına Türkçe öğretmenlerine, velilere, araştırmacılara çeşitli öneriler getirilmiştir. Writing broadens the range of ideas. With the advancement of technology, writing skills have improved and the areas of use of writing have increased. This situation has been reflected in education as in other fields, and in this era when everything is placed on the screen, writing is also can be seen in digital media. Digital writing, whose name is frequently heard, has started to be the main point of research. This study aims to identify the digital writing activities in the sub-text activities in 5th, 6th, 7th, and 8th-grade Turkish textbooks, to classify them according to their types, and to determine the opinions of Turkish teachers about digital writing. In this context, the level of inclusion of digital writing activities in 5th, 6th, 7th, and 8th-grade Turkish textbooks, types of digital writing activities, and Turkish teachers' opinions on digital writing are determined and evaluated. It tried to contribute to the field by designing digital writing activities based on the opinion that Turkish teachers have few examples of activities on digital writing. To achieve the objectives determined in the research, the document analysis method is selected from qualitative research methods. The opinions of Turkish teachers are obtained through the interview technique, and a semi-structured interview form is applied to the teachers. The study material of the research consists of 5th, 6th, 7th, and 8th-grade Turkish textbooks, which are decided to be taught within the scope of the Turkish course in 2021-2022 in the 2759 issue of the Journal of Communiques of the Ministry of National Education dated 2020. The collected data are evaluated by content analysis. The results obtained are placed with percentages. As a result of the research, it is revealed that digital writing activities are not sufficient in the 5th, 6th, 7th, and 8th-grade Turkish textbooks, Turkish teachers thought that there is no suitable environment for the implementation of digital writing activities, and there is a lack of technical equipment and materials. Based on the results, many suggestions are shared with Turkish teachers, parents, and researchers to increase and improve the rate of digital writing activities in textbooks and to eliminate deficiencies in the implementation phase.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShiZtxxDht1cZm8fvjS5UmmOatL6o5IHBPlDO9lJCKlcmhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5146