Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sosyal-duygusal sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma yolları
Özet
Bu araştırmanın amacı Muş ili Varto ilçesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde karşılaştıkları sosyal-duygusal sorunların neler olduğunu belirlemek ve bu sorunlarla başa çıkma yollarını incelemek olarak belirlenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (Olgubilim) desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Muş ili Varto ilçesinde yer alan devlet okullarında görev yapmakta olan 39 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri 8 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Toplanan verilerin, görüşmelerin analizini destekleyip desteklemediği kontrol edilmek üzere 17 sınıf öğretmeninin sınıfında gözlemler gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin tüm boyutlarında sorunlarla karşılaştığı belirlenmiştir. Bu sorunlar; öz güven, kendini tanıma- güçlü zayıf yönlerini bilme; öfke kontrolü, sırasını gelmesini bekleme-sözünü kesme, stres yönetimi, hedef belirleme, motivasyon, kararlılık; saygı, empati; karşısındakini dinlememe, iş birliği, kendini ifade etme, şikayet etme-yapıcı çözümler bulamama; karar verme, davranışlarının sorumluluğunu üstlenme-inkar etme, eylemlerin sonuçlarını tahmin etme ve değerlendirme yapmadan karar verme olarak ifade edilmiştir. Öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde karşılaştığı sosyal-duygusal sorunlarla başa çıkma yolları incelendiğinde en çok konuşma yolunun kullanıldığı belirlenmiştir. Öğrenme-öğretme sürecinde karşılaşılan sosyal-duygusal sorunlara ait bulgular gözlem verileri tarafından desteklenirken öğrenme-öğretme sürecinde karşılaşılan sosyal-duygusal sorunlarla başa çıkma yollarına ait bulgular cesaretlendirme, uygun ortam hazırlama dışında gözlem verileri ile desteklemediği belirlenmiştir. The aim of this research is to determine the social-emotional problems faced by classroom teachers working in the Varto district of Muş province in the learning-teaching process and to examine the ways of coping with these problems. In the research, phenomenological (phenomenological) design, one of the qualitative research designs, was used. The study group of the research consists of 39 classroom teachers working in public schools in the Varto district of Muş province in the 2020-2021 academic year. Research data were collected with semi-structured interview forms consisting of 8 open-ended questions. Observations were made in the classrooms of 17 classroom teachers to check whether the collected data supported the analysis of the interviews. The data obtained from this research were analyzed by content analysis technique. It has been determined that classroom teachers encounter problems in all dimensions of social-emotional learning skills in the learning-teaching process. These problems are; self-confidence, self-knowledge- knowing your strengths and weaknesses; anger management, turn-taking-interrupting, stress management, goal setting, motivation, determination; respect, empathy, exclusion; not listening to others, cooperation, self-expression, complaining-not finding constructive solutions; Decision making is expressed as accepting or denying responsibility for one's behavior, predicting the consequences of actions and making decisions without evaluating. When the ways of coping with the social-emotional problems faced by the teachers in the learning-teaching process were examined, it was determined that the way of speaking was used the most.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpRxAaZDWNLmHuOqIYaI0dvFYtHvJIlNoFtQPC6Q_jX1xthttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5074