Türk resminde kırsal yaşam görünümleri ve toplumsal gerçekçilik
Özet
Türk Resminde Kırsal Yaşam Görünümleri ve Toplumsal Gerçekçilik isimli çalışmamda öncelikle manzaranın resim sanatındaki yeri tanımlanmıştır. Manzara üst başlığı altında ise kır, dağ, orman, deniz ve kent gibi konulara değinildiği gibi sanatçıların bu konuları ele alışında karşımıza çıkan farklı estetik yaklaşımlar, pitoresk, oryantalist, natüralist, izlenimci vb. başlıklar altında incelenmiştir. Bu çerçevede manzara resmi ile ilgili bazı önemli okullara da değinilmiştir. Ayrıca manzaranın tarihsel gelişimi, Rönesans, Barok, Rokoko, Romantizm, Realizm ve Modernizm (modernist sanat akımları) gibi sanat tarihi sınıflandırmaları açısından da kısaca incelenmiştir. Manzara resmi hakkında genel bir inceleme yapıldıktan sonra konunun toplumsal gerçekçilik ile ilişkisi ele alınmıştır. Tezin araştırma konusu olan "manzara resmi ve toplumsal gerçekçilik" bağlamında kırsal yaşam ve emek ilişkisine odaklanılmış, toplumsal gerçekçi sanatın işlediği diğer konular araştırma kapsamı dışında bırakılmıştır. Bu doğrultuda Türk resminde manzara konusuna toplumsal gerçekçi açıdan yaklaşan en önemli sanatçılar ve bu sanatçıların ürettikleri eserler incelenmiştir. Gerçekleştirilen araştırma, konu hakkında karşılaştırmalı bir değerlendirme yapmamıza olanak sağladığı gibi, aynı zamanda tez kapsamında üretilen proje çalışmalarına da kuramsal alt yapı oluşturmuştur. Within my work entitled Scenes from Rural Settings and Social Realism the place of scenery within the art of painting has been the main subject. Scenery, which is divided into categories of its own such as the sea, pastoral (rural), picturesque, urban, orientalist has been mentioned. Afterwards, schools related to paintings of scenery have been mentioned. In the historical devolopment of scenery, we see different movements such as Renaissance, Baroq, Rococo, 17th Century Scenery, Romaticism, Realism, 20th Century Scenery and their handling of the scenery paintings. After talking about scenery paintings in general, certain painters who have handled this topic alongside social realism have been analysed. After analysing artists and works that deal with scenery and social realism the same topic within the context of Turkey has been examined; showcasing which directions the artists from Turkey have followed in their paintings.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTOo-ooc16C0nGo_yH_QxPVfu5J51kXqfRDbml83MOCTbhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4980