Mutfak imajının destinasyon kişiliğine etkisi: Gökçeada örneği
Abstract
Gerçekleştirilen bu çalışmada, Gökçeada destinasyonunun mutfak imajının ve destinasyon kişiliğinin ziyaretçiler tarafından nasıl algılandığı ve bu algılamalar arasındaki ilişki incelemiştir. Çalışmanın evreni, Gökçeada'yı ziyaret eden yerli turistler oluşturmaktadır. Anket yöntemiyle 15-31 Ağustos 2022 tarihleri arasında toplanan veriler, SPSS istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Toplamda 438 anket değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada elde edilen verilere ilişkin çeşitli analizler uygulanmıştır. Öncelikli olarak normal dağılım testi gerçekleştirilmiştir. Daha sonra ölçeklere ilişkin güvenirlik ve geçerlilik analizleri uygulanmıştır. Gerçekleştirilen faktör analizi sonucunda yiyecek imajı duyusal ve çekicilik özellikleri, sosyo-kültürel yararlar, sağlık, gıda güvenliği, pişirme yöntemleri, kültürel yapı, içerik özellikleri ve besleyicilik özellikleri olarak 8 boyutta toplanmıştır. Destinasyon kişiliği ise seçkinlik, samimiyet, sertlik, huzur, doğallık/sakinlik ve yetkinlik olmak üzere 6 boyutta toplandığı belirlenmiştir. Çalışmada gerçekleştirilen değişkenler arası regresyon analizi sonuçlarına göre, yiyecek imajının destinasyon kişiliği boyutlarıyla pozitif bir ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla yiyecek imajının destinasyon kişiliğini olumlu yönde etkilediğinin sonucuna ulaşılmıştır. In this study, the food image of Gokceada destination and how the destination chracteristics is perceived by the participants were analyzed. At the same time, the relationship between these aforementioned perceptions were analyzed. The population(sample) of the study consists of domestic tourists visiting Gokceada. The data were collected through a Likert-Scale questionnaire and the data were analyzed with the use of SPSS statistical program. In total 438 questionnarires were evaluated. Different statistical analysis has been applied to the obtained data. First of all, Test of Normality has been used. Then reliability and validity tests has been applied for the questionnaire. According to the results of the Factor Analysis eight dimensions were defined; food image, sensory and attractiveness features, socio-cultural benefits, health, food security, cooking styles, cultural structure and content features. Destination chracteristics has been defined under six dimensions and these are; excellence, sincerity, strength, peace, naturality/tranquility, competence. The results of the Regression Analysis show that food image has a positive relationship with the destination chracteristics dimensions. Therefore, food image significantly contributes to the destination chracteristics and it has a positive effect on destination chracteristics.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShi3DdKMt65VCMBIFWz76WFEQo0jzz76zBjLyB2AKiw4Whttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4790