Ortaokul müdürlerinin liderlik davranışlarıyla öğretmenlerin öğrenci kontrol yaklaşımları arasındaki ilişkiler
Özet
Araştırmanın amaçlarından ilki öğretmenlerin okul müdürlerine yönelik algılamış oldukları liderlik davranışlarını belirlemektir ve demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın ikinci amacı, öğretmenlerin sergiledikleri öğrenci kontrol stratejilerini belirlemek ve demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın üçüncü amacı ise algılanan liderlik davranışı ile sergilenen öğrenci kontrol stratejileri arasındaki ilişki olup olmadığını tespit etmektir. İzmir ili Bayraklı ilçesinde yer alan ortaokullarda görevli öğretmenler, araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Öğrenci Kontrol Stratejileri Anketi ve Liderlik Tarzı Davranış Ölçeği (LSS) ile elde edilmiştir. Toplanan veriler, SPSS 26 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerine yönelik algılamış oldukları liderlik davranışları ve sergiledikleri öğrenci kontrol stratejileri, demografik özelliklere göre farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin algıladıkları demokratik, serbest bırakıcı, dönüşümcü ve etkileşimci liderlik davranışları ile öğrenci kontrol stratejileri arasında pozitif yönlü ve zayıf derecede anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin algıladıkları otokratik liderlik davranışları ile öğrenci kontrol stratejileri arasında negatif yönlü ve zayıf derecede anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. The first aim of the research is to determine the perceived leadership behaviors of teachers towards school principals and to determine whether these make difference according to demographic variables. The second aim of the study is to determine the student control strategies exhibited by teachers and to determine whether these make difference according to demographic variables. The third aim of the study is to determine whether there is a relationship between perceived leadership behavior and student control strategies. The teachers working in secondary schools in Bayraklı district of İzmir constitute the universe of the research. In the research, scan methodology was used. The data of the research were obtained through the Student Control Strategies Questionnaire and the Leadership Style Behavior Scale (LSS). The collected data were analyzed using the SPSS 26 package program. The perceived leadership behaviors and student control strategies of teachers towards school principals do not make difference according to demographic characteristics. A positive and weakly significant relationship was found between teachers' perceived democratic, liberating, transformational and transactional leadership behaviors and student control strategies. A negative and weakly significant relationship was found between teachers' perceived autocratic leadership behaviors and student control strategies.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUSuWDBRyIWw4uMeyqHfqn0NObwugCCCwC0WkjrTs4COrhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4749