Okul yöneticilerinin örgütsel zekâ ve performans değerlendirme algıları arasındaki ilişki
Citation
İzci, İ. (2017) Okul yöneticilerinin örgütsel zekâ ve performans değerlendirme algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin, örgütsel zekâ ile performans değerlendirme
algıları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin
birlikte kullanıldığı karma araştırma desenlerinden, açıklayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır.
Nicel boyutta, örgütsel zekâ ve performans değerlendirme ile ilgili iki ölçek kullanılırken, nitel
boyutta “Okul Yöneticilerinin Örgütsel Zekâ ve Performans Değerlendirmelerine İlişkin Görüşme
Formu” kullanılmıştır. Nicel analizler, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Erzincan il merkezindeki
265 okul yöneticisinden elde edilen verilerle yapılmıştır. Nicel analizlerde, t-testi, ANOVA,
Kruskal Wallis-H testi ve yordayıcı korelasyon araştırma modeli baz alınarak basit ve çoklu
doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS ve AMOS
programlarından yararlanılmıştır. Nitel veriler ise 10 okul yöneticisiyle yapılan görüşmelerle elde
edilerek içerik analizi ile betimlenmiştir.
Araştırmada, okul yöneticilerinin örgütsel zekâ ve performans değerlendirme algı düzeyleri
ve okul yöneticilerinin bu algılarında cinsiyet, unvan, kıdem, eğitim düzeyi ve okul türü gibi
demografik özelliklere göre anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Yapılan analizlerde
cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi değişkenlerinin araştırmanın alt boyutlarında bir etkisinin olmadığı,
unvan değişkeninin örgütsel zekâ alt boyutlarından değişim, stratejik vizyon ve okul kültürü
boyutları açısından anlamlı farklılık oluşturduğu, performans değerlendirmenin ise tüm
boyutlarında anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Okul türü değişkeninin ise örgütsel zekâ
alt boyutlarından değişim, stratejik vizyon, duygusal zekâ, okul kültürü ve bilgi yönetimi
boyutlarında anlamlı farklılık oluştururken, performans değerlendirme alt boyutlarından ise sadece
v
alan bilgisini eğitim öğretime yansıtma ile planlama ve uygulama alanları boyutlarında anlamlı
farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir.
Okul yöneticilerinin, örgütsel zekâ ve performans değerlendirme alt boyutları arasındaki
ilişkiyi incelemek için kurulan tüm modeller anlamlı bulunmuş, örgütsel zekâ alt boyutlarının
tamamının, performans değerlendirme üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir. Bu
sonuçlara göre performansı artırmak için, örgütsel zekâ özelliklerine önem verilmesi gerektiği
vurgulanmış ve araştırma sonuçları, yöneticilere ve araştırmacılara yönelik çıkarımlar bağlamında
tartışılmıştır. The purpose of this study is to demonstrate the relationship between principals’ perceptions
of organizational intelligence and performance assessment. In the study, descriptive sequential
mixed method was used from mixed research designs in which quantitative and qualitative research
methods were used together. In the quantitative dimension, two scales related to organizational
intelligence and performance assessment were used whereas "Interview Form for Principals’
Organizational Intelligence and Performance Assessment" was used the qualitative dimension.
Quantitative analyzes were made with the data acquired from 265 principals in Erzincan city center
in 2014-2015 academic year. Simple and multiple linear regression analyzes were performed based
on t-test, ANOVA, Kruskal Wallis-H test and predictor correlation research model in quantitative
analysis. SPSS and AMOS programs were used in analyzing the data. Qualitative data were
obtained through interviews with 10 principals and defined by content analysis.
In the study, it was examined whether there is a significant difference in perception level of
organizational intelligence and performance assessment of principals according to demographic
characteristics such as gender, title, seniority, education level and school type in principals’
perceptions. It was determined that gender, seniority, education level variables had no effect on the
subscales of the research, the title variable had a significant difference in terms of change, strategic
vision and school culture dimensions from the organizational intelligence subscales, and
performance assessment significantly differed in all dimensions. While the school type variable
has a significant difference in change, strategic vision and school culture dimensions and
knowledge management dimensions from the organizational intelligence subscales, it has been
vii
found out that only subscale of the field knowledge from the performance assessment subscales
significantly differ in the dimensions of planning and application areas.
All the models established to examine the relationship between principals’ organizational
intelligence and performance assessment subscales were found to be significant, and it was
determined that the entire organizational intelligence subscales were a significant predictor of
performance assessment. In order to improve performance according to these results, it was
emphasized that the characteristics of organizational intelligence should be emphasized and the
results of the research are discussed in the context of the implications for managers and researchers.