Okul iklimi ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Dilbaz Sayın, S. S. (2016) Okul iklimi ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın amacı; öğretmen performans değerlendirme sürecinde kullanılması
gereken kriterleri öğretmen, okul yöneticisi ve öğrenci görüşleri ile belirleyip, okul ikliminin
öğretmen performansı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışma karma araştırma
yöntemlerinden biri olan keşfedici sıralı karma yöntem ile yürütülmüştür. Çalışmanın nitel
bölümünde Çanakkale Merkez ilçedeki okul öncesi, ilk ve ortaokullar ile ortaöğretim
kurumlarında görev yapmakta olan öğretmen ve okul yöneticilerici ile öğrenciler ile
görüşmeler yapılarak ‘Başarılı bir öğretmende bulunması gereken kişisel ve mesleki özellikler
nelerdir?’ sorusu yöneltilmiştir. Çoklu veri kaynaklarının ögelerinden olan öğretmen, okul
yöneticisi ve öğrencilerin fikirleri ile nicel veri toplama aracı için kullanılacak olan
‘Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği’ oluşturulmuştur. Yapılan içerik ve faktör
analizleri ile ‘Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği’nin 39 madde ve 6 alt boyuttan
oluştuğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında ise Çanakkale’de okul öncesi, ilk ve
ortaokullar ile ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 404 öğretmen ve okul
yöneticisine ulaşılarak ‘Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği’ uygulanmıştır.
Öğretmenlerin çalıştıkları farklı okul profillerinin öğretmen performansına etkisini
değerlendirmek için ise ‘Okul İklimi Değerlendirme Ölçeği’ (CASE) veri toplama aracı
kullanılmıştır. Bu çalışmada CASE veri toplama aracının Acarbay (2006) tarafından Türkçe
dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlilik çalışması yapılmış ve Aka (2014) tarafından
kullanılan ölçeğin 33 soru ve 6 boyuttan oluşan hali kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin
demografik bilgileri kişisel bilgi formu ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin
analizinde parametrik tekniklerden bağımsız örneklemler t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA), Korelasyon ve Regresyon Analizi yöntemleri kullanılmıştır.
iii
Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri, çoklu veri
kaynakları ile performans değerlendirme sürecinde cinsiyet, kıdem, okul kademesi
değişkenine göre anlamlı farklılıklar oluştururken; mezun olunan okul değişkeninde anlamlı
bir farklılık yaratmamıştır. Öğretmen ve okul yöneticilerinin okul iklimi algıları
incelenciğinde ise, okul kademesi bakımından anlamlı bir farklılık oluşurken; cinsiyet, kıdem,
mezun olunan okul değişkeninde anlamlı bir farklılığın oluşmadığı tespit edilmiştir.
Okul ikliminin öğretmen performansı üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi olduğu
tespit edilmiştir. Okul ikliminin ‘İdare İlişkisi’ alt boyutu ile öğretmen performansı arasında
yüksek düzeyde, anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Okul iklim algılarını olumlu
yönde geliştiren öğretmen ve okul yöneticilerinin mesleki performanslarının da yüksek
olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to determine the criteria that should be used in teacher
performance evaluation process in accordance with the opinions of teachers, administrators
and students and to examine the effect of school climate on teachers’ performance. This
research was carried out by using sequential exploratory mixed method, which is one of the
types of mixed method. In the qualitative part of the research, the interviews were conducted
with the teachers, administrators, and students from public pre-school, primary, and junior
high schools as well as secondary schools in Çanakkale Merkez district. The question ‘What
are the personal and professional features that a successful teacher should have?’ was used
in this phase. With the opinions of teachers, administrators, and students who are the factors
of the multi-data based evaluation system, ‘Teacher Performance Assessment Scale’, which
was conducted in the quantitative part of the research, was created. Through the content and
factor analyses, it was found out that ‘Teacher Performance Assessment Scale’ consisted of
39 items and 6 dimensions. In the quantitative part of the research, ‘Teacher Performance
Assessment Scale’ was responded by 404 teachers and administrators working at primary and
secondary state schools in Çanakkale.
‘Comprehensive Assessment of School Environment (CASE)’ data collection tool
was used to determine the effect of different schools’ profile on teachers’ performance. In this
study, the CASE scale including 33 items and 6 dimensions adapted by Aka in 2014 was
used. The reliability, validity and Turkish linguistic equivalence of CASE were established by
Acarbay (2006). Moreover, the demographic information of the participants was gathered
through personal information forms. Independent samples t-test, the One-Way Anova
(ANOVA), Correlation and Regression parametric tests were used for the analysis of the data.
v
According to the results of the study, it was found that while the opinions of teachers
and administrators showed significant difference in terms of gender, length of service, and the
level of the schools, there was no significant difference in the type of school teachers
graduated from (alma mater variable) in the process of teachers’ performance evaluation
through multiple indicators. In the evaluation of school climate section, it was found out that
while the teachers’ and administrators’ school climate perceptions were significantly different
in terms of the level of the schools, there was no significant difference in gender, length of
service, and alma mater variables.