3K ve küçük grup düzenlemesi ile sunulan hesaplama stratejileri öğretiminin toplama ve çarpma işlemleri akıcılıklarının gelişimi üzerine etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması
Künye
Saygılı, S. (2016). 3K ve küçük grup düzenlemesi ile sunulan hesaplama stratejileri öğretiminin toplama ve çarpma işlemleri akıcılıklarının gelişimi üzerine etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı, öğretmenleri tarafından matematikte başarısız olduğu belirtilen öğrencilerin, toplama ve çarpma işlemleri akıcılık düzeylerini geliştirmede 3K tekniği ve hesaplama stratejileri öğretiminin etkililiklerinin ve verimliliklerinin karşılaştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda ayrıca öğrencilerin akıcılık düzeylerinde eriştikleri düzeyin, araştırmanın sona ermesinden 7 ve 28 gün sonra korunup korunmadığı, toplama ve çarpma işlemleri akıcılıklarını arttırmak için yapılan öğretimlerin farklı işlemlere genellemeyi sağlayıp sağlamadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda sosyal karşılaştırma yapılarak, öğretimler sonunda çalışmaya katılan öğrencilerinin toplama ve çarpma işlemleri akıcılık düzeylerinin; aynı okulda çalışmaya katılmayan akranlarının akıcılık düzeylerine yaklaşıp yaklaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma Çanakkale ilinde Hüseyin Akif Terzioğlu İlkokulundaki, matematikte başarısız oldukları belirtilen 4. sınıftaki dört kız ve iki erkeğin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretimlerin etkililik ve verimliliğine ilişkin veriler bu altı öğrenciden toplanmıştır. Sosyal karşılaştırma yapmak üzere kullanılan veriler okuldaki diğer 4. sınıf öğrencilerden toplanmıştır. Bunun yanında araştırmaya katılan öğrenciler ile görüşmeler yapılarak öznel değerlendirme verileri toplanmıştır. Tek denekli araştırma modellerinden, uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada akıcılık verileri her oturumda yapılan akıcılık testleri ile toplanmıştır. Yapılan testlerdeki doğru sayıları yüzdelik olarak yazılarak her öğrenci için ayrı ayrı grafiğe işlenmiştir. Grafikler, görsel analiz ile incelenmiş ayrıca örtüşmeyen veri yüzdelerine de bakılarak etki büyüklüğü tespit edilmeye çalışılmıştır. Verimlilik için oturumların toplam süresi, doğru sayısı ile ilk ve son oturumlar arası doğru sayısı farklarına bakılmıştır. Araştırmada öznel değerlendirme bulguları tümevarım analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları; 3K ve hesaplama stratejileri öğretiminin, dört işlemde akıcılık kazanamamış 4. sınıf öğrencilerinin toplama ve çarpma işlemleri akıcılık düzeylerinin arttırılmasında her iki yöntemin etkililik yönünden benzer olduğunu göstermektedir. Ayrıca bu bulgular, meydana gelen bu değişikliğin uygulamanın sona ermesinin ardından korunmasında etkili olduğunu göstermektedir. Bunun yanında 3K tekniğinin hesaplama stratejileri öğretim yöntemine göre daha verimli olduğu bulgusu elde edilmiştir. Sosyal karşılaştırmaya ilişkin bulgular; çalışmaya katılmış olan öğrencilerin yapılan öğretimler sonunda akıcılık düzeyleri ortalamalarının, akranlarının akıcılık düzeyleri ortalamasına oldukça yaklaşmış veya bu ortalamayı geçmiş olduğuna işaret etmektedir. Yapılan görüşmeler aracılığı ile elde edilen sonuçlar ise uygulamaya katılan öğrencilerin yapılan öğretimler ve çalışma hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğunu göstermektedir. Sonuçlar şu şekilde özetlenebilmektedir: Hem 3K' nin hem de strateji öğretiminin toplama ve çarpma işlemi akıcılıklarını arttırmada etkili olduğu, öğrencilerin oyunlar ve hikâyeler ile yapılan strateji öğretiminden daha fazla zevk aldıkları görülmüştür Her iki yöntem etkili olsa da strateji öğretiminin bu sebeplerden ötürü öğrenciler için daha etkili olduğu söylenebilir. This study investigated the effects of teaching of 3Cs technique and calculation strategies on the fluency levels of addition and multiplication of students who were unsuccessful in maths. In this respect, it has been attempted to find out whether changes in the fluency levels of the students continued 7 and 28 days after the experiment finished. Moreover, it has also been examined whether teaching for improving their fluency in addition and multiplication increased the number of their right answers to subtraction and division problems, in other words whether the generalization to different calculations have occured or not. Furthermore, it has been identified through social comparison whether the fluency levels of addition and multiplication of the fourth-grade students who participated in the experiment became closer to the fluency levels of the rest of the fourth-grade students. Also, it has been attempted to reveal the perceptions of the students who participated in the study on the experiment and teaching sessions. The research has been conducted to four female and two male students who were considered to be unsuccessful in maths by their teacher at the fourth grade of Hüseyin Akif Terzioğlu Primary School in Çanakkale. Data used for the current study have been gathered from the aforementioned six students. Data which were used to make social comparison have been collected from the rest of the fourth-grade students at the school. Data were collected to test the reliability of observers and of the intervention, and high level of reliability have been obtained in the research conducted through the use of Adapted Alternating Treatments Model. The findings of the research have shown that both teaching the 3Cs and calculation strategies influenced the development of the fluency levels of addition and multiplication of fourth-grade students who were unsuccessful in maths in a similar way. This change has been proven to retain in the both methods after 7 and 28 days and after the end of the experiment. According to the findings, the 3Cs technique is found to be similar in the effectiveness of increasing the fluency levels of students who could not gain a good level of fluency in addition and multiplication. Both techniques were found to be effective in terms of maintaining the change after 7 and 28 days of the experiment. Also, it has been found that improving students' fluency of addition and multiplication led to an increase in the number of their right answers to subtraction and division problems. However, when the findings are examined, it can be stated that calculation teaching strategies are more effective than 3Cs technique in this generalization. The findings of the social comparison have displayed that, after teaching sessions, the means of the fluency levels of addition and multiplication of the fourth-grade student-participants who were unsuccessful in maths became either closer to or greater than the means of the fluency levels of the rest of the fourth-grade students. The findings of the interviews have also shown that the student participants have positive perceptions about the teaching sessions and the experiment but they prefer more to calculation teaching strategies presented in small groups with games and activities. The results can be summarized as follows: The 3Cs and calculation strategies have similarly affected the development of the fluency levels of addition and multiplication of students but it has been observed that students enjoy calculation teaching strategies more when they are presented with games and stories. One of the remarkable points to mention in this study is that no matter how pleased the students have been to see the answers easily through 3Cs, the result of the study indicates that students prefer using of calculation teaching strategies. The most important reason for this choice is that the teaching is provided through games-activities-stories. Although both technqiues are effective, calculation strategies teaching become more prominent for those stated reasons. Key words: Multiplication Fluency, Addition Fluency, the 3Cs, Calculation Strategies Teaching.