Ulusal yenilik, ulusal rekabet ve ulusal yükseköğretim başarı ilişkisi: Panel veri analizi
Citation
Karahan. K. (2019). Seyahat yaşam tarzı, kültürel duyarlılık ve yeni yemekleri deneme korkusunun yerel yemek tercihine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmada yenilik, rekabet ve yükseköğretim kavramları ulusal ölçekte ele alınmıştır. Ulusal yenilik, rekabet ve yükseköğretim başarı ilişkileri karşılıklı olarak panel veri analizi yöntemiyle incelenmiştir. İnceleme kapsamında altı adet model kurulmuştur. Kurulan her bir modelin altında hipotezler oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklem alanını 20 adet OECD ülkesi ve yıl dönemini 2011-2017 yılları arası oluşturmuştur. Örneklem alana ait veriler uluslararası kuruluşlara ait raporlardan derlenerek hazırlanmıştır. Araştırma modellerinin test edilmesi sonucunda değişkenler arasındaki ilişkileri açıklayıcı bulgular elde edilmiştir. Ulusal rekabet başarısı ile ulusal yenilik başarısı arasındaki ilişkiler tüm alt boyutları ile birlikte pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır. Ancak varsayımlarımızın aksine ulusal yükseköğretim başarısı ile ulusal rekabet arasındaki ilişki kapsamında bilgi transfer yeteneği ve atıf yeteneği ile rekabet arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı, ulusal yükseköğretim başarısı ile ulusal yenilik arasındaki karşılıklı ilişkide bilgi transfer yeteneğinin ulusal yenilik başarısı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler : Ulusal Rekabet Sistemi, Ulusal Yenilik Sistemi, Ulusal Yükseköğretim Sistemi, Panel Veri Analizi In this study, the concepts of innovation, competition and higher education are discussed on a national scale. The relations of national innovation, competition and higher education achievement were examined by using panel data analysis method. Within the scope of the study, six models were established. Hypotheses are formed under each model. The sample area of the study was composed of 20 OECD countries and the year period between 2011-2017. The data of the sample area were prepared from the reports of international organizations. As a result of testing of the research models, the correlations between the variables were obtained. The relationships between the success of national competition and the success of national innovation have been statistically significant with all sub-dimensions. However, contrary to our assumptions, it is determined that there is no statistically significant relationship between knowledge transfer ability and citation ability and competition within the context of national higher education success and national competition. It has been found that knowledge transfer ability in the mutual relationship between national higher education success and national innovation has no statistically significant effect on the success of national innovation. Key Words : National Competition System, National Innovation System, National Higher Education System, Panel Data Analysis