Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi
Citation
Yaşar, O., Sunay, H. (2019). Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (1), 7-22.Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı spor bilimleri alanında eğitim alan üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalığı ölçebilecek, geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir ölçme aracı geliştirmektedir. Yöntem: Araştırmanın ilk aşamasında 20 öğrenciden kariyer farkındalığı olgusu ile ilgili kompozisyon formu ile veri toplanmıştır. Ölçeğin denem aşamasında ilgili evrenden toplam 376 öğrenciden veri toplanmıştır. Verilere KMO (.90) ve Barlett [5947,403; (p<.001)] testi uygulanmış ve verilerin uygunluğu saptanmıştır. Bulgular: Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçek maddelerinin toplam 4 alt boyutta toplandığı ve bu boyutların toplam varyansın %53.34’ünü açıkladığı saptanmıştır. Ortaya çıkan boyutlar, Mesleki Gelişim Yatkınlığı, Mesleki Hazır Bulunma, Mesleki Bilinç ve Mesleki Özgüven olarak isimlendiriliştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu verilerin X2 / df değeri 2,38: RMSEA değeri 0,61; NFI değeri .90; CFI değeri; .92; GFI değeri .91; SMRM değeri .62; AGFI değeri .86 seviyesinde saptanmıştır. Bu bağlamda ortaya koyulan modelin uyum indekslerinin yeterli seviyede olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak 4 alt boyuttan ve 18 maddeden oluşan Kariyer Farkındalık Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Purpose: The aim of this study is to develop a measurement tool that can measure career awareness and validity and reliability of university students studying in sports sciences. Method: In the first stage of the research, data were collected from 20 students about career awareness. During the experimental phase of the scale, data were collected from a total of 376 students. Data include KMO (.90) and Barlett [5947,403; (p <.001)] test was conducted and the data was found to be appropriate. Results: According to the exploratory factor analysis, it was found that the items of the scale were collected in 4 sub-dimensions and these dimensions explained 53.34% of the total variance. The resulting dimensions were named as Professional Development Susceptibility, Professional Readiness, Professional Consciousness and Professional Self-Confidence. X2 / df value of the data after confirmatory factor analysis 2.38: RMSA value 61; NFI value .90; CFI value; .92; GFI value was determined as .91. In this context, the fit indices of the model revealed to be sufficient. Conclusion: As a result, the Career Awareness Scale, which consists of 4 sub-dimensions and 18 items, was found to be a valid and reliable measurement tool.
The following license files are associated with this item: