Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleki İnanç Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması
Citation
Uğraş, S., Di̇ndar, M. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleki İnanç Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (1), 23-34.Abstract
Amaç: Bu araştırmada Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018) geliştirmiş olduğu “Beden Eğitimi Öğretmenliğine İnanç Ölçeği’nin” Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma grubunu 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Trakya Üniversitesi ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan n=129 erkek, n=100 kadın toplamda 229 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018) tarafından geliştirilen 12 madde ve 2 alt boyuttan oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği analizlerinde AFA ve DFA kullanılmıştır. Bulgular: Afa sonucunda ölçeğin iki boyutlu ve toplam açıkladığı varyansın % 81.59 olduğu bir yapı ortaya çıkmıştır. DFA analizleri sonucunda ?2/sd (3.37), GFI (.91), CFI (.96), AGFI (.90), NFI (.95), IFI (.96), RMSEA (.07) değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ölçüt geçerliliği için yapılan t testi sonuçlarına % 27’lik alt ve üst gruplar arasındaki fark anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Cronbach alpha katsayısı “Çalışma Arzusu” boyutunda .96 çıkarken “Beden Eğitimine Verilen Değer” boyutunun .97 olduğu tespit edilmiştir. Test- tekrar test yöntemi için 40 beden eğitimi öğretmeni adayına iki hafta arayla uygulanan ölçeğin pearson korelasyon katsayısının yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı ilişkide olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Bu sonuçlar “Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine İnanç Ölçeği’nin” geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Ölçek beden eğitimi öğretmeni adaylarının dışında mevcut çalışan beden eğitimi öğretmenlerine uygulanarak tekrar geçerlik ve güvenilirlik işlemlerinin yapılması önerilmektedir. Purpose: In this study, it was aimed to adapt the Belief Scale to Physical Education Teachers developed by Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan and Knipe (2018) to Turkish culture. Method: The research group consisted of 229 pre-service teachers (n = 129 male, n = 100 female) who studied in Çanakkale Onsekiz Mart University, Trakya University and Tekirdağ Namık Kemal University in 2019-2020 academic year. The scale was composed of 12 items and 2 sub-dimensions developed by Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan and Knipe (2018). AFA and DFA were used for construct validity analysis. Results: As a result of the Afa, a two-dimensional structure with a total variance of 81.59% was revealed. As a result of DFA analysis,it was determined that ?2 / sd (3.37), GFI (.91), CFI (.96), AGFI (.90), NFI (.95), IFI (.96), RMSEA (.07) values were acceptable limits. The t-test results for criterion validity were found to be significant between the upper and lower 27% groups. The Cronbach alpha coefficient was found to be .96 in the “Work Desire” dimension, while the Value Given to Physical Education ”dimension was .97. The Pearson correlation coefficient of the scale, which was applied to 40 pre-service physical education teachers at two-week intervals for the test-retest method, was found to be highly positive and significant. Conclusion: These results show that “Belief Scale in Physical Education Teaching Profession” is a valid and reliable measurement tool. The validity and reliability of the scale is recommended by applying the scale to the current physical education teachers other than the pre-service physical education teachers.
The following license files are associated with this item: