An investigation into the prep school students’ attributions for success and failure in an efl context : the case of a state University in Turkey
Künye
Yördem, A. (2016) An investigation into the prep school students’ attributions for success and failure in an efl context : the case of a state University in Turkey. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
The purpose of this study is to investigate Prep School students' attributional beliefs for their success and failure situations in learning English as a foreign language (EFL). In order to achieve this goal the mixed medhods embedded research design correlational model was used. A total of 192 prep school students, 95 male and 97 female, took part in the developing the scales and the piloting procedures. In order to build the questionnaire, firstly, the participants were asked to write down their attributions for their success and failure situations. After this qualitative data collection procedure a questionnaire consisting of two different parts was developed. The first part was designed for success attributions and the latter focused on failure attributions. Validity and reliability analysis of the data were conducted. Secondly, the main part of the study was conducted by way of a surveyquestionnaire. Exactly five hundred, 294 male and 206 female, students participated in this main study. Next, in order to collect the qualitative data, six focus group interviews with the learners and four with the instructors were conducted. 43 EFL learners and 11 EFL instructors participated in these focus group interviews. Quantitatively collected data were analysed using the SPSS software program. In addition, Independent Sample T-test and One Way ANOVA tests were conducted in order to investigate whether there exist significant differences between the variants. The emergent results from the analysis of the collected data revealed that learners ascribe their EFL learning outcomes to a wide range of causal attributions. It was demonstrated that successful students attributed their high proficiency to mostly internal, controllable and unstable factors which are commonly favoured attributions in success situations. As for the findings regarding the failure situations, prep school EFL learners preferred mostly external, uncontrollable and stable factors which are not very much favoured as they promise no future success for the learners. The salient conclusion that might be drawn from the research is that especially low proficiency learners need support in retraining their imperfect attributions in order to attain successful future academic outcomes. Bu çalışma Hazırlık Okulunda İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin başarı ve başarısızlık durumlarını atfettikleri nedensel yüklemeleri araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaca ulaşmak için karma metod gömülü desen kullanılmıştır. Çalışmada kullanılacak ölçeği oluşturma ve pilot çalışması yapma aşamasına 95 erkek ve 97 kadından oluşan 192 öğrenci katılmıştır. Bu aşamada, öncelikle, katılımcılara açık uçlu bir anket uygulanmış, öğrencilerin İngilizce öğrenmede başarılarını ve başarısızlıklarını atfettikleri nedenleri yazmaları istenmiştir. Bu çalışmadan sonra bir tanesi başarı bir diğeri de başarısızlık durumları için olmak üzere iki bölümden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeklerin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Oluşturulan bu anket pilot çalışmasına katılan grup dışında 294 erkek ve 206 kadın olmak üzere toplamda 500 katılımcıya uygulanmıştır. Nicel olarak toplanan verileri desteklemek amacıyla toplamda 43 kişiden oluşan, 6 öğrenci grubu ve 11 kişiden oluşan 4 öğretmen grubuna 10 farklı grupta odak grup görüşmesi yapılmıştır. Nicel olarak toplanan veriler SPSS bilgisayar programı kullanılarak analiz edilmiştir. Değişkenler arasında fark olup olmadığını görmek için Bağımsız Örneklem T-testi ve Tek Yönlü ANOVA testleri uygulanmıştır. İstatistiksel olarak analiz edilen veriler göstermiştir ki yabancı dil olarak İngilizce öğrenen hazırlık sınıfı öğrencileri başarı ve başarısızlıklarını çok çeşitli nedenlere atfetmişlerdir. Başarılı öğrenciler başarılarını çoğunlukla içsel, kontrol edilebilir ve değişken nedenlere atfederken, başarısız olduğunu ifade eden öğrenciler ise çoğunlukla dışsal, kontrol edilemez ve kalıcı nedenlere atfetmişlerdir. Çıkan sonuçlara göre şans faktörü öğrencilerin atıflarında yer bulmazken, ilgi ve çaba faktörü en çok başvurulan atıflar olmuştur. Bu iki faktörü takip eden yükleme ise öğretmen faktörü olmuştur. Yapılan analizler göstermiştir ki cinsiyet değişkeni yüklemeler üzerinde önemli bir etkiye sahip değldir. Bunun yanında yaş, öğrenim türü, bölüm, mezun olunan lise türü ve akademik başarının yapılan yüklemeler üzerinde önemli farklar oluşturduğu görülmüştür. Çıkan bu sonuçlar başarılı öğrenciler için tercih edilen atıflar olmuşken başarısız öğrencilerin atıfları tercih edilmeyen, ve destekle düzeltilmesi önerilen türden atıflar olmuştur.