Popüler kültür metinlerinin ana dili eğitiminde kullanımı
Künye
Bal, M. (2016) Popüler kültür metinlerinin ana dili eğitiminde kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersiyle popüler kültür metinlerini ilişkilendirmektir. Bu amaçla da bir model önerilmiştir ve bu modele uygun bir ders programı hazırlanmıştır. Popüler kültür metinlerinin, Türkçe dersi kazanımları ile ilişkilendirilmesi sonucu oluşturulan bu programın, sınıf içi uygulamalar sırasında nasıl işlediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması ile desenlenmiştir. Eylem araştırmasının, genellikle eğitim sisteminin öğrenciler için daha iyi hale getirilmesi üzerine yapılan araştırmalarda kullanılan bir desen olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada da öğrencilerin okul dışı yaşantılarını oluşturan ve eğitim süreçlerine dâhil edildiğinde Türkçe dersi akademik başarılarını yükselteceği savunulan popüler kültür metinlerine yönelik geliştirilen programın sınıf içi uygulamalardaki etkililiğinin ortaya konması amaçlandığından eylem araştırması deseni seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu; beş Türkçe öğretmeni, 48 öğrenci velisi, üç geçerlik komite üyesi ve araştırmacıdan oluşmaktadır. Ayrıca ölçüt örneklem tekniği ile seçilen 12'si erkek toplam 19 yedinci sınıf öğrencisi programın uygulandığı çalışma grubunu oluşturmaktadır. Okuldaki velilerin çalışmaya katılma konusunda istekli olması; okul idaresinin çalışma süreci konusunda destek vermesi; uygulama yapılacak sınıfla ilgili Türkçe öğretmeninin gönüllü olması ölçüt olarak belirlenmiştir. Ayrıca yedinci sınıf öğrencilerinin dersinden sorumlu bir Türkçe öğretmeninin, araştırmacıya uygulamayı yapmak üzere izin vermesi ve uygulama süreci boyunca gözlemci olması ölçütler arasında yer almaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu, ses ve video kaydı, anket, öğrenci ve araştırma günlüğü, gözlem formu, öğrenci etkinlik dosyaları kullanılmıştır. Öğretmen, veli ve uygulama sürecine yönelik öğrenci görüşleri içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin popüler kültür algılarına ve uygulama sürecine yönelik verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde NVivo 10 nitel veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırma verilerine göre Türkçe öğretmenleri ve velilerin çoğu, popüler kültür metinlerinin Türkçe dersiyle ilişkilendirilmesinin gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Gerekçe olarak ise öğrenme-öğretme sürecini olumlu yönde etkileyeceğini ve öğrencilerin kendilerini okula daha ait hissedeceğini göstermişlerdir. Öğrencilerin popüler kültür metinlerine yönelik tercihlerine bakıldığında iletişim, eğlence, temel ihtiyaçlar, ideal kişiler olmak üzere dört kategoriden oluştuğu görülmektedir. Popüler kültür metinleri ile ilişkilendirilmiş Türkçe derslerinin hem temel dil becerilerinin gelişimine katkıda bulunduğu hem de popüler kültür metinlerine yönelik eleştirel bakış açısını geliştirdiği görülmüştür. Bununla birlikte eylem araştırması sürecine yönelik öğrenciler, derslerin eğlenceli geçtiği ve okul dışı hayatlarıyla ilişkili olduğu konusunda görüş bildirmişlerdir. The purpose of this study is to integrate popular culture texts with Turkish language course of secondary school students. To that end, an alternative model was proposed and a syllabus was prepared according to this model. It was aimed at finding out how the syllabus, which was designed by integrating popular culture texts with outcomes of Turkish language course, works during the classroom tasks. This study adopted an action research design. It is known that it is used in the studies which mostly aim to advance education system for the students. Therefore, the action research design was used in this study because this study aims to ascertain the effectiveness of the popular culture texts oriented syllabus during the classroom activities. It was also supposed that these texts would increase students' academic achievements when integrated into education procedures. The research group of the study consists of 5 Turkish-language teachers, 48 parents of students, 3 members of validity control committee and the researcher. Besides, 7th grade 19 students (F=7, M=12), chosen through criterion sampling technique, are the participants of the study. Parents of students' willingness to participate in the study, the support of school administration during the research procedures, volunteering of Turkish language teachers who will practice the syllabus are the major criteria. Besides, participation and observation of another Turkish-language teacher who deals with the course of 7th grade students are among the criteria. The data collection tools are semi-structured interview form, voice and video record, a questionnaire, student and researcher journals, form of observation, and students' portfolios. Reflections of teacher, parents of students, and students towards the treatment process were coded through content analysis method. Students' perceptions on popular culture and treatment process were analysed through descriptive analysis method and the collected data were interpreted via NVivo qualitative data analysis software. According the findings of the study, the majority of Turkish-language teachers and parents of students state that it is necessary to integrate popular culture texts with Turkish Teaching courses. As grounds showed that they will affect teaching-learning processes positively and the students will feel more that they belong to the school. Students' choices of popular culture texts consist of four categories like communication, entertainment, basic necessities, and ideal people. It was observed that popular culture texts integrated Turkish language courses both contributed to the development of basic language skills and enabled students to develop a critical perspective towards popular culture texts. In addition, for action research process, the students expressed that the courses were more entertaining and they were related to their daily lives.