Web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimi uygulamalarının yazılı anlatım dersinde başarı ve tutuma etkisi
Citation
Türker, M. F. (2014). Web tabanlı uzaktan Türkçe öğretimi uygulamalarının yazılı anlatım dersinde başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmada, Türkçenin web tabanlı uzaktan öğretimi bağlamında, uzaktan ve örgün yazılı anlatım bilgi ve becerileri eğitimi alan öğrencilerin, Yazılı Anlatım dersine yönelik tutumları ile yazılı anlatım bilgi ve beceri düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi’nde, örgün ve web tabanlı uzaktan yazılı anlatım dersini alan (40+40) 80 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada deney grubu (Web tabanlı uzaktan öğretim) ve kontrol grubu (Geleneksel öğretmen merkezli öğretim) öğrencilerinin yazılı anlatım dersine yönelik tutumlarını, akademik başarılarını ve yazılı anlatım becerilerini araştırmak amacıyla “Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Likert Tipi Tutum Ölçeği”, “Yazılı Anlatım Akademik Başarı Testi”, “Kompozisyon Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel çalışma için “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünün veri analizinde 8 farklı istatistiksel analiz (Frekans, Yüzde, t testi, Mann Whitney U testi, Tek Yönlü Varyans analizi, Kruskal Wallis H testi, Dunnet Post Hoc testi) kullanılmış olup bu analizler bilgisayarda SPSS 18.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Çalışmanın nicel ve nitel bölümünden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin ön testte uzaktan öğretime yönelik olumsuz tutumları olduğu, ama son testte bu tutumlarının olumlu yönde değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu olumlu tutuma rağmen öğrencilerin uzaktan öğretim yöntemiyle, yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak ders saatinin yetersiz olduğu, uygulamaya yönelik yeterli olanak bulamadıkları yönünde olumsuz tutum belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca geleneksel öğretmen merkezli öğretim yöntemiyle yazılı anlatım dersini alan kontrol grubunun, uzaktan öğretim yöntemiyle yazılı vii anlatım dersini alan deney grubundan, kompozisyon plânlama becerisinde daha başarılı olduğu, kompozisyon buluş ve anlatım becerisinde her iki grubun başarısı arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada deney grubu öğrencilerinin uzaktan öğretimi tercih etme nedenlerine göre beklentilerini karşıladıkları yönündeki olumlu tutumlarını, nitel araştırma sonuçlarının da desteklediği görülmüştür.Bu araştırmada Türkçenin uzaktan öğretimi bağlamında incelenen, yazılı anlatım dersine yönelik yapılan çalışmanın sonuçlarına göre; uzaktan öğretim uygulamalarının teknolojinin olanaklarıyla geliştirilerek öğrencilere zamandan, mekândan bağımsız olarak daha kaliteli eğitim-öğretim olanağı sağlayacağı, bu alanda içerik kalitesi, yazılı ve görsel materyallerin hazırlanması ile iletişim alt yapısının geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. In this study, the students who take distance education and formal education, were aimed to be determined with their attitude to the Written Expression as well as their knowledge and skill levels on written expression in the context of web-based Turkish distance education. This study was made at Istanbul University, in the Faculty of Letters, with ( 40 +40 ) 80 students who took formal and distance education on written expression course. In this study, "Written Expression Course Towards Likert Scale", "Academic Achievement Test of Written Expression", "Composition Assessment Scale" is used in order to explore, the attitudes of the the experimental group (web-based distance education) and control group (traditional education) students to the writen expression course, their academic achievements as well as the their written expression skills, For qualitative studies "Semi-Structured Interview Form" is used. Throughout the quantitative portion of the data analysis, 8 different statistical analysis (frequency, percentage, t-test, Mann Whitney U test, one-way variance analysis, Kruskal-Wallis H test, Dunnett's post hoc test) were used and this analysis was made with SPSS 18:00 statistical software package.According to the findings obtained from quantitative and qualitative part of the study, students had negative attitudes towards distance education on the pre-test, but their attitude changed positively in the final test. Moreover, it was concluded that the control group was more successful than the experimental group on the composition plânning skills on the written expression course. There was not a significant difference between the success of the composition invention and expression skills of both groups. In this study, the positive ix attitudes of the experimental group students’ choosing distance education which meet their expectations, is supported by the results of qualitative research. According to results of the study which was intended for written expression course in the context of the distance education in the Turkish language, distance learning applications technology, with its capabilities developed, will provide a high-quality education regardless of time and space. Finally it was concluded that, in this field, the content quality, the preparation of written and visual materials as well as the development of the communications infrastructure needs to be developed.